Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Entimmesframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

caro

Aktiv medlem
Om jag lämnar in mina rullar, negativ färgfilm, på entimmesframkallning kanske inte kopiorna blir jättebra, men hur blir negativen? Var på vägen kan de största "misstagen" göras (om man bortser från själva fotandet)?
Blir negativen hyfsat framkallade (generellt sett)?

Ofta så blir bilderna kopierade på "entimmes-labb" bättre än de man skickar till...ja gud vet var.
Negativen är så gott som alltid i bra skick- om man undviker de billigaste som t.ex. On-Off.
Mitt tips är att lämna in en rulle som representerar ditt fotgraferande till olika labb och jämför resultatet.
Fuji Frontier-labb och en duktig kille/tjej som kopierar så brukar det bli bra resultat.
M.v.h,
Anders

Manuell övervakning?

En sak som de brukar propagera för när man lämnar in filmen på entimmeslabb är att kopieringen "övervakas manuellt", alltså att någon står och tittar så allt blir bra.

Senaste rullen jag lämnade in på sådan framkallning hade en del mörka bilder... Borde inte den "manuella övervakningen" kompenserat för eventuell underexponering?

För övrigt tycker jag resultatet blir bättre när man lämnar in film för framkallning och kopiering i butiken (entimmeslabb) än då den skickas till storlabb.

Dom (få) gånger jag lämnar in negativ färgfilm brukar jag fälla en besserwisserkommentar liknande: Det är mörka bilder, dom skall vara mörka.
Tvärtom hade kanske hjälpt i ditt fall.

När det gälles fujis stor-labb iSkärholmen och Årjäng så blir jag missnöjd med kopiorna nästan varje gång.
Men Fujis entimmes-labb är det tvärtom. En enda gång har det blivit skit av framkallningen. I alla övriga fall är jag nöjd med både framkallning och kopiering.
Jag tror att de flesta av de butiker som ingår i den nya kedjan "Fuji Foto Center" har de nya monster labb maskinerna och då blir det oftast mycket bra resultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto