Annons

eos 20d sönder efter posten sändning

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Nær jag skickade min førra 20d till en køpare så gick den uppenbarligen "sønder".

Enligt køparen så funkade inte LCD displayen nær han fick kameran, den bara "flimrade".

Han tog den till Canons service kontor, de sa att det inte var ett garanti fel, utan att den hade "størts" sønder av någoting, t.ex. en stor magnet (!?!?).

Ja, hur som helst, det jag ville fråga var om någon annan hade varit med om detta?

Kameran var i perfekt tillstånd nær den sændes, bara 2mån gammal.

Tacksam før svar.
christian

Tråkigt värre!

Var den överförsiktigt packad också? Det var den säkert.

Uppenbarligen så måste ngt ha hänt mellan er två om inte köparen har fifflat till det. Men det vill man inte anta,,

Hur löser ni det? Kan bli kännsligt läge,,

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Tråkigt värre!

Var den överförsiktigt packad också? Det var den säkert.

Uppenbarligen så måste ngt ha hänt mellan er två om inte köparen har fifflat till det. Men det vill man inte anta,,

Har du fått den tillbaka?

Mvh Niclas,

Enligt honom lyckades han sælja den som reservdelar till en nærliggande canonbutik før 8000nok, dvs att jag fick betala tillbaka honom 2000 nok.

Nja, kanske jag blev lurad (?)

Det är förstås omöjligt att säga om du blev lurad.
Shit happens, osv. (Köparen kanske trodde han/hon blivit lurad!)

Jag undrar bara - det här med magneter, osv. (Våldsamma varningar i instruktionsboken för tex. 350D.)
Kan man riskfritt ta dom här känsliga tingestarna genom flygets röntgen för handbagage? Antar att folk måste göra det stup i kvarten, men har det hänt att saker och ting kärvat efter det?
Vad vet ni kära FS:are om saken?

(Min tanke är lite att Christians kamera kanske blivit röntgad som suspekt i posthanteringen...)

Det är sånt här som gör att man drar sig för att sälja ömtåliga saker som kameror på distans, oavsett om kameran gått sönder på riktigt eller om man blir lurad. Alltid bäst om man kan träffas och göra upp affären tycker jag.

Men, det hjälper ju inte dig nu. Be att få numret till serviceverkstaden, ring dit och säg som det är så kanske de kan säga om det är ett tänkbart fel. Bara en tanke.

/Patrik.

Jag har fått min 10D och 20D röntgade ganska många gånger på flygplatser och aldrig fått problem med det.

mvh

Bent

Tack Bent! Det är ju betryggande.
Jag är en fruktansvärd olycksfågel med elektronik och sånt.
(Gatulampor slocknar VÄLDIGT ofta när jag passerar dom. En i Tromsö kunde jag gjort stora pengar på om vänner och bekanta antagit mina vad! Den slocknade varje gång jag passerade! Och här i UK är det samma sak! Vad är det med mig!??? Är det bara jag???!) :I

Nuförtiden är det säkert att låta all fotoutrustning åka genom röntgen på alla moderan flygplatser. Senast jag flög till Las Palmas fick jag mig ett gott skratt. På röntgen satt den lapp med en text i stil med: "Yes, you can put you camera here safetly". Det tycks vara en och annan som undrar...

gitte edelman skrev:
Tack Bent! Det är ju betryggande.
Jag är en fruktansvärd olycksfågel med elektronik och sånt.
(Gatulampor slocknar VÄLDIGT ofta när jag passerar dom. En i Tromsö kunde jag gjort stora pengar på om vänner och bekanta antagit mina vad! Den slocknade varje gång jag passerade! Och här i UK är det samma sak! Vad är det med mig!??? Är det bara jag???!) :I

Låter som om du borde vara oerhört noga med att spara kvitton för framtida garantiärenden. Även en drulleförsäkring kan ju vara bra;).Jag har en liknande relation till kopieringsapparater, som kan fungera i veckor om jag inte är i närheten, men lägger av mitt inne i en väldigt viktig stapel kopior om jag har tryckt på knappen.

christian_r skrev:

Han tog den till Canons service kontor, de sa att det inte var ett garanti fel, utan att den hade "størts" sønder av någoting, t.ex. en stor magnet (!?!?).

Haha! Det var nog den sämsta bortförklaring jag hört. Visst kan kameran paja under transport men magnetism...nä.
Det luktar bluff om den historien. Flimrande display brukar bero på glappkontakt (mobiltelefoner...)

christian_r skrev:
Enligt honom lyckades han sælja den som reservdelar till en nærliggande canonbutik før 8000nok, dvs att jag fick betala tillbaka honom 2000 nok.

Nja, kanske jag blev lurad (?)

Gick du med på det utan att se kameran först?

Jag hade inte släppt pengarna (2000,-) innan jag sett kameran deffekt i min hand.

Det är trots allt köparen som tar den största chansen,,

Jag hade ALDRIG betalat 2 tkr till en som hävdade att kameran gått sönder osv,, inte en chans. Han har heller knappast ngt juridisk rätt att kräva 2000 kr.
__

Det jag hade gjort är att sätta in pengarna på ett Paysonkonto så att han ser att de är disponibla och sedan be honom skicka kameran,, hade den sedan kommit fram sönder och i deffekt skick och du vill betala tillbaka stålarna så klickar du OK på Payson,s sida. Så hade jag föreslagit för köparen.

Men det är ju lätt att vara efterklok, såklart.

Mvh Niclas,

Kolla upp om servicfirman verkligen har servat just den kameran. Klart att du är nyfiken om du blivit bluffad, jag blir iaf det;) Utan att låta sur och spydig alltså!!!

Niclasfoto skrev:
Gick du med på det utan att se kameran först?

Jag hade inte släppt pengarna (2000,-) innan jag sett kameran deffekt i min hand.

Det är trots allt köparen som tar den största chansen,,

Jag hade ALDRIG betalat 2 tkr till en som hävdade att kameran gått sönder osv,, inte en chans. Han har heller knappast ngt juridisk rätt att kräva 2000 kr.
__

Det jag hade gjort är att sätta in pengarna på ett Paysonkonto så att han ser att de är disponibla och sedan be honom skicka kameran,, hade den sedan kommit fram sönder och i deffekt skick och du vill betala tillbaka stålarna så klickar du OK på Payson,s sida. Så hade jag föreslagit för köparen.

Men det är ju lätt att vara efterklok, såklart.

Mvh Niclas,

Killen ær en kænd pressfotograf i Norge.
Om nu kameran hade varit i det tillstånd som han sa, och att garantin inte hade tæckt skadan, då hade jag suttit med en søndrig kamera som jag antagligen inte hade fått en krona før.. så jag litade på honom, førlorade 2000kr och blev av med skiten.

christian_r skrev:
Killen ær en kænd pressfotograf i Norge.
Om nu kameran hade varit i det tillstånd som han sa, och att garantin inte hade tæckt skadan, då hade jag suttit med en søndrig kamera som jag antagligen inte hade fått en krona før.. så jag litade på honom, førlorade 2000kr och blev av med skiten.

Ja, bra att du är nöjd. Kanske gjorde du det rätta!

/Niclas,

Postens garanti? Skickades inte kameran med företagspaket eller något liknande som innfattar garantier?

andewid skrev:
Postens garanti? Skickades inte kameran med företagspaket eller något liknande som innfattar garantier?

Ja, visst har de garantier. Men de är dryga att ha att göra med. Kommer du med ett reklamationsärende så backar de nästan av antiattityd. Sorry Posten men det ÄR MIn faktiska upplevelse!

/Niclas,

Nu skickades ju detta i Norge, och posten där kanske är lättare att ha att göra med ;)

Hur som helst, om inte emballaget skadats lär det väl bli svårt att bevisa att posten haft sönder en kamera på grund av magnetiska effekter (om det nu är så den gick sönder). Posten här brukar ju normalt behandla alla paket så att de har runda hörn utan att tycka det är något konsigt med det - det är bara att skylla på att det inte var tillräckligt bra förpackat...

/Andes

Desto större anledning att bråka tillbaka på dem. Vid närmare eftertanke är det väl ganska självklart att något har hänt under transporten och då ska väl paketet vara försäkrat?

Det låter ändå väldigt konstigt att en magnet skulle kunna ha sönder LCD-displayen! De ska ju egentligen inte påverkas alls av magnetism - så länge det inte blir så kraftiga elektriska signaler att den slår ut elektroniken. Men då har ju kameran utsatts för en EMP!

ANNONS
Götaplatsens Foto