Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 3 och FEL i av-mode

Produkter
(logga in för att koppla)

l-svan

Aktiv medlem
Jag har just köpt en Metz 54 mz3 till min Eos-3 och upptäckte till min glädje att den stöder FEL. Då jag tidigare hade en T90 med fel så vet jag hur användbart det är specielt i av-mode där man lätt kan justera huvudmotivets exponering (ändra bländaröppning med inmatningsratten) och bakgrundsljus (ändra slutartiden med H/S knapparna).

Det är tunt (tomt) med info i Metzmanualen och inga detaljer angående FEL i av-mode i kameramanualen.

Finns det någon som kan förklara hur man tillämpar ett liknande förfarande med min kamera och blixt, Alternativt om någon skulle kunna tänka sig att fota av eller kopiera sidorna med dessa funktioner i en 550ex manual och maila dessa till mig.

[email protected]

Om jag förstår rätt så vill du kunna styra exponeringen av bakgrunden. Det gör du genom att justera exponeringskompensationen för det befintliga ljuset med ratten vid tummen. Blixtexponeringen påverkas inte av detta.

Det är gentligen rätt självklart, men det gäller ju att komma på det. Är inte säker på att det står i Canons manual heller trots att den är riktigt utförlig.

froderberg skrev:
Om jag förstår rätt så vill du kunna styra exponeringen av bakgrunden. Det gör du genom att justera exponeringskompensationen för det befintliga ljuset med ratten vid tummen. Blixtexponeringen påverkas inte av detta.

Okej, då vet jag att den bakre ratten endast påverkar bakgrunden, det är som du säger rätt självklart eftersom slutartiden förändras.

Men det fina i T90 var att man kunde minska eller öka exponeringen av huvudobjektet, det som kommer att exponeras med hjälp av blixten, genom att vrida på den främre inmatningsratten. Det kan ju vara bra om man vill att huvudobjektet ska ha en mörkare eller ljusare nyans.

I sökaren på T90 var det väldigt överskådligt med hjälp av exponeringskalan där en punkt visade blixtexponering och en annan visade exponeringen av bakgrundsljuset. Så är det även i EOS-3, punkten som flyttar sig när man vrider på den bakre ratten visar bakgrundens exponering (tack magnus) och den yttre "inverterade" punkten visar blixtexponering. Denna yttre punkt gick alltså att justera på T90 (om jag inte missminner mig med den främre inmatninsratten) men jag kan inte komma på hur man gör detta på EOS-3, det kanske inte går helt enkelt?

Det blir lätt lite krångligt detta men hoppas att någon förstår vad jag menar.

Det går även på Eos 3. Med den ena knappen på vänster sida om sökaren nedtryckt så är det bara att vrida på inmatningsratten. Det är alltså blixtexponeringskompensationen.

Det kommer att se lika dant ut i sökaren som på T90.

Eos 3 har egentligen alla funktioner som T90 har (utom multispotmätning av befintligt ljus). Men på Eos 3 kallas saker vad de egentligen är till skillnad från T90. Jag tror att folk hade svårt att lära sig T90. På Eos 3 kan man utifrån grundläggande fotokunskaper lättare räkna ut hur det fungerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto