Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 450D vädertålig?

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Någon som vet lite grann hur vädertålig en 450D är?

självklart ska man väll inte ta ut den i spö regn o så.

Men te.x om det är riktigt kallt ute ca: 20 minus grader, hur påverkar det kameran? gåre bra att ha den utomhus ett dussin timmar, eller bara några få? Och sen när man tar in kameran igen, blire inte kondens inne i kamerahuset av den stora temperatur skillnaden? hur påverkar det kameran? bör man ta ur batteriet ur kameran om den varit ute ett längre tag och låta den bli varm innan man sätter tillbaka det?


Jag kanske har valt fel forum, hittade ingen bättre att posta inlägget på, flyttade det gärna till rätt isfl

Mvh: Nicklas
 
Aldrig kondens - se det som en regel. Kyla är normalt inga problem, men batteriet blir fort trött i kyla.

Ta med plastpåse och isolerad kamerväska ut. när du tänker gå in. stoppa kameran i påsen och stoppa påsen i väskan. Ställ väskan innanför dörren i 6 timmar innan du plockar ur kameran så får du aldrig problem. Inte med kondens iaf..
 
Precis som Bengt säger är det inga problem vid kyla. Visst har man hört att tex spegeln kan frysa fast om det är riktigt kallt, men den risken är nog försumbar.

Viktigt vid plastpåsetricket är att du stoppar kameran i påsen INNAN du går in. Det är den torra uteluften du vill ha i påsen.

Batteriet är alltid bra att ta ur. Skulle det bli kondens kan det iaf inte bli kortslutning.

Jag brukar ta ut batteriet och minneskortet. Då kan jag ladda över bilderna och pyssla med dem utan att behöva vänta på kameran.
 
Jag fotograferade i snöslask och blåst i söndags. Jädra väder, men inga problem att fotografera.
Sen torkade jag kameran med en handduk, så gott det gick, ställde den på golvet i bilen (värmeutsläpp) och körde bil i en timme.

När jag kom hem vägrade den gå igång.

Efter att ha plockat av batterigreppet, plockat ut och satt i båda batterierna (huvud- och backup) flera gånger, plockat optiken av och på några gånger, gick kameran igång. Ja, den gick igång flera gånger på raken, men lade av efter några sekunder. Batterierna var laddade, så det var inte där felet låg.
Men efter flera försök fungerade den precis som den skulle, så länge jag inte försökte sätta dit batterigreppet igen. Då var den heldöd.
Batterigreppet fick tillbringa några timmar på elementet. Sen var problemet löst. Alltihop har fungerat perfekt sen dess (i två dagar, alltså).
Utrustningen var i mitt fall 40D + BG-E2N + EF 70-200 mm f/4L IS USM.

Vädret framgår i någon mån av bilden.
 

Bilagor

  • IMG_3213.JPG
    IMG_3213.JPG
    35.1 KB · Visningar: 245
ANNONS