Annons

EOS R6 eller R5

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Kommer att uppgradera min utrustning och det blir antingen en R6 eller R5. Jag fotograferar nästan uteslutande fågel och måste ha en utrustning som väger lite (verkligen ”måste”). Det kommer därför att bli en RF 800/11 som, efter att ha läst på, verkar vara ”tillräckligt” bra. (Har idag en EF 800/5.6 L som är ute tillförsäljning eftersom jag helt enkelt inte kan hantera dess vikt). För lite kortare brännvidder har jag nyligen köpt en ”gammal hederlig” 400/5.6 L som väger lite och som borde dra god nytta av IBIS. Planerar att kanske också kombinera den med TC 1.4x

Har läst på om bägge kamerorna, även direkta jämförelser, men vad jag inte blir riktigt klok på är dess förmåga att ge lite brus vid höga ISO. Det känns viktigt eftersom jag antagligen måste skruva upp ISO en hel del på ett objektiv med fast bländare 11. Jag tänker mig att R6 borde vara aningen vassare p.g.a. färre pixlar men aldrig sett det dokumenterat. Nån som vet?
Beträffande upplösningen skrev Magnus Frödeberg i en tråd att det bara skiljer 15% i förmågan att återge detaljer kamerorna emellan. Det duger för mig så det är ingen issue. Jag kommer troligen heller aldrig att filma. Har heller inte sett några andra egenskaper som är direkt avgörande för mina behov.
Om det inte är någon skillnad i dynamiskt omfång/brusegenskaper vid höga ISO så kanske det ändå är lite ”framtidssäkrare” att satsa på fler pixlar? Svider såklart lite mer i plånboken men viktigare att det blir rätt.
Tycker beslutet är svårt, någon som kan sprida lite ljus i frågan? Tacksam för all hjälp.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Bara med youtube som referens tyvärr. Hittar inte klippet men testaren var förvånad över hur väl R5 hanterade brus. Skillnaden var marginellt till R6 fördel men inget som borde sätta R6 före R5 då alla fördelarna med en högupplöst sensor tillkommer. Inte med det sagt att du ska välja R5.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Antalet pixlar påverkar inte bruset i bilden, bara bruset i pixeln. Det kan låta konstigt men är egentligen logiskt.

Med fler pixlar visas varje pixel i mindre storlek. Många upplever att fler pixlar ger ett snyggare, jämnare brus.

Min upplevelse är att R6 ger aningen snyggare brus än R5. Men jag väljer R5 alla dagar i veckan tack vare dess högre upplösning.

Det är ca 15 procent mellan 5D Mark IV och R6 i ökad detaljåtergivning.

Eos R5 har lite mer än dubbelt så många pixlar som R6, men du får inte dubbla upplösningen. Det beror på att pixlarna fördelar i höjd- och längdsled. Upplösningsförmågan beror på hur tätt pixlarna sitter.

Rent teoretiskt ger en dubblerad mängd pixlar 40 procent högre detaljåtergivning, men jag brukar räkna med 30.
Så: 125%*0,3=37,5%
 

mmakr

Aktiv medlem
Något som inte framkommit i alla tester och bedömningar på nätet är att sensorn i R5 har en rejält kortare utläsningstid än sensorn i R6 och därför mindre rolling shutter problem. Det är en stor fördel när man fotograferar flygande objekt eftersom man då inte får fula sneda linjer i i bakgrunden när man följer ett flygande objekt. Det går också att använda e-slutare t.ex. vid snabba vingslag . Detta gör att R5 med dess stora buffertkapacitet är en kamera som är alldeles utmärkt för action.

Det har förekommit mycket kritik avseende video och R5 ,dels överhettning, dels för att datorerna inte kunnat behandla 8-k videofilerna på rimligt sätt men nu när Apple M1 chippet just kommit finns det datorer för under 10 000 som med största enkelhet och snabbhet behandlar vidofilerna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det har förekommit mycket kritik avseende video och R5 ,dels överhettning, dels för att datorerna inte kunnat behandla 8-k videofilerna på rimligt sätt men nu när Apple M1 chippet just kommit finns det datorer för under 10 000 som med största enkelhet och snabbhet behandlar vidofilerna.
problemet med redigering av videofilmeri hög kvalitet från Eos R6 beror på att Canon ligger lite före grafikkortstillverkarna. De har ännu inte stöd för H.265-komprimering med 4:2:2-färg.

Det har däremot Apple IPad Pro-modeller och därför funkar redigering smidig på dem. Apple M1 Silicon igrunden samma processor med samma grafik och därför funkar det.

det går dock att redigera 8K och 4K HQ från Eos R5 på en vanlig dator om man först konverterar till Apple ProRes
 
ANNONS