Annons

eponeringskomp i snö etc

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Jag tänkte höra om det är någon som har koll på om man kan säga hur mycket man skall kompensera en solig påskdag i sälen eller en solig badstrand på gotland med en viss kamera?

Är en kamera en individ eller kan man säga att alla ex EOS 1 behöver samma kompensering med samma objektiv på ett visst objet!?

NiklasK skrev:
Jag tänkte höra om det är någon som har koll på om man kan säga hur mycket man skall kompensera en solig påskdag i sälen eller en solig badstrand på gotland
f/16, 1/60, ISO 50. Kolla insidan av filmförpackningen ;-) Men just bortsett från de situationer du nämner blir det lite svårare.

NiklasK skrev:
Är en kamera en individ eller kan man säga att alla ex EOS 1 behöver samma kompensering med samma objektiv på ett visst objet!?
Centrumvägd- och spotmätning skall ge likartat resultat oavsett kamera. Det kan variera något lite vilken reflektivitet fabrikanterna kalibrerat sina mätare mot, men i grova drag så.

Mätare med "intelligens" skiljer sig däremot. Använder man såna finns det inga recept, då måste man lära sig hur det fabrikat och den modell man använder "tänker".

Ok, så man kan inte säga att en EOS 5 behöver enponeras +1.5 steg vid solsken mitt på dagen i sälen med en 28-105!?

var nyss uppe i ett soligt kiruna och fotade lite. var orolig över att får en grådaskig snö..men icke...
det jag gjorde var att jag mätte ljuset i min lätt skuggade handflata. gammalt trick som är känt sedan urminnes tider.. =^)
sedan exponerade jag efter det uppmätta värdet. klockrent blev resultatet..
kanske några bilder dyker upp här.. den som lever får se.. =^)

ANNONS
Götaplatsens Foto