Annons

Epson C86 + arkivbeständig s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

dlridings

Aktiv medlem
Nu när OnOff och kanske även andra säljer Epson Stylus C86 för runt en tusenlapp vill jag tipsa om en möjlighet som är svårtslagen för den som vill skriva ut s/v.

Det finns en bläckleverantör i USA som har tagit fram kolbaserade pigmentbläck för denna skrivare. Genom att byta ut Epsons patroner mot dessa får man smärtfritt utskrifter som konkurrerar med skrivare som kostar 10 till 20 ggr mer. Man behöver inga profiler. Man använder Epsons egna drivrutiner vilket gör att vilken applikation som helst som kan skriva ut bilder (Word, t.ex.) kan användas. Det ända man behöver ändra i (oftast) är ljusstyrkan och kontrast i drivrutinen. Man kan börja utan att peta i dem överhuvudtaget.

Det finns varmton och neutralton varianter. Dessutom finns det två svarta patroner. En (Eboni) för mattpapper och en annan (Photoblack) för glossy.

Jag beställde och har fått varmton för mattepapper. Jag beställde "CFS" (Continuous Flow System) med små flaskor på sidan. Så här efteråt borde jag ha beställt återanvändbara patroner och 125ml flaskor att fylla på med. Det lär vara mycket enkelt. Så enkelt att CFS systement är inte så motiverat.

Information finns här:

http://www.inksupply.com/index.cfm?source=html/utez.html

eller här:

http://tinyurl.com/498xc

ifall den långa länken misslyckades.

För runt 2000 SEK kan man få bilder med samma beständighet som traditionellt framställde bilder.

Rekommenderas högt.

Kolla också här:

http://home1.gte.net/res0a2zt/V-tone.html

och här:

http://home1.gte.net/res09aij/C86-EZ-UT-Readme.htm

Intressant att flasksystemen kommit ner såpass i pris. Sist jag kollade kändes det för dyrt att ta språnget, men det där känns ju helt överkomligt.

Har du hittat någon svensk leverantör eller har du beställt dina grejer från amerikat?

Jag använder ett liknande system från Inkjetmall (Piezography). Men det är betydligt dyrare.

Får du med profiler till olika papper också?

Hälsn.

Fredrik

jimh skrev:
Intressant att flasksystemen kommit ner såpass i pris. Sist jag kollade kändes det för dyrt att ta språnget, men det där känns ju helt överkomligt.

Har du hittat någon svensk leverantör eller har du beställt dina grejer från amerikat?

Jim, jag skulle absolut inte börja med flasksystemet. Jag ska förklara varför sedan.

Först din fråga ... jag beställde direkt. Det tog 8 dagar och kom direkt till dörren med den vanliga postgången.

Med dollarkursen som det är nu, blir det ännu billigare.

Flasksystemet: för det första, det är väldigt lätt att fylla på patronerna. Bläck man fyller på kommer i samma flaskor som flasksystemet, så ekonomiskt är inte CFS billigare.

2) Man måste köra CFS systemet varje dag. Jag åker bort rätt ofta en hel vecka. Man kan köra ett program, autoprint, en gång om dagen när man är borta om man lämnar datorn och skrivaren på. Det går, men det är besvärligt.

3) Kanske det viktigaste. Om man beställer flasksystemet har man låst sig till varm eller neutral, eller matte eller glossy. Om man använder patroner kan man lättare byta ut en av dem vid behov (matte -> glossy).

Bläck kommer i Svart/Magenta/Cyan/Yellow. Allt är svart, men med fallande grader av svärta. Genom att köra med neutrala färger kan man byta enbart Yellow till "varm" för att få lite varmare eller Magenta för att få medelvarm. Man kan testa sig fram med patroner, men det kan vara svårt med 125ml flaskor.

När man har fastnat för en kombination kan man gå över till CFS om man vill. Men som sagt, det lär vara så enkelt att fylla på deras återanvändbara patroner att det inte är värt besväret.

Vackra utskrifter på Epson Archival Matte. Gång på gång. Inget färgstick, samma justeringar på drivrutinen för samma papper när man har hittat det som behagar. Mycket enkelt.

Rota omkring på

http://tinyurl.com/68nsx

Epson C84 och C86 tar samma patroner.

De har stängt över jul nu så om du har frågor, ska jag försöka besvara så gott jag kan.

Det låter jätteintressant. Någon som vet något om det finns något liknande till R200?

Edit: ja, dra på trissor! Det måste jag kolla upp!

Fredrikpersson skrev:
Får du med profiler till olika papper också?

Hälsn.

Fredrik

Fredrik, profiler behövs inte. Det rör sig om svart bläck i olika grader. Så man skriver med olika grader av svärta istället för magenta, cyan eller gul. Det enda man behöver justera är i Epsons drivrutin: ljusstyrka och kontrast. Har man hittat sin kombination för ett visst papper, så är det klart. Jag kämpande med profiler till R800 och ibland blev det bra, ibland mindre. Sedan när man bytte från ljusrör till glödlampa eller dagsljus, så bilden annorlunda ut.

Det kallas för Ultratone EZ ... easy. Det är bara att skriva ut. Det finns rekommendationer för olika papper i länkarna i mitt första inlägg. I själva verket behövs inte mycket alls. Efter 2, 3 utskrifter har man fått en norm. Och det gäller för alla efterföljande utskrifter som är gjorda på samma papper.

Enkelt. Men sant.

Räcker det med arkivbetsändigt bläck? Måste inte också papperet vara av viss kvalitét? Epson har ju flera papper som klarar 20 år med deras eget bläck samt även eget bläck som med vissa skrivare och papper kan ge upp mot 100 års ljusbeständighet.

Eller: det fanns ju tompatroner för R200 i alla fall. Betyder det att man kan använda systemet på den? Det är ju en sexfärgsskrivare...

MattiasL skrev:
Eller: det fanns ju tompatroner för R200 i alla fall. Betyder det att man kan använda systemet på den? Det är ju en sexfärgsskrivare...

Inte samma system, inte Ultratone EZ. Det är för 4-färgssystem.

Men man kan använda de andra Ultratone varianter, men då är man inne på svängen med kurvar, profiler osv. Inte så farligt egentligen. Den öppnar nya möjligheter. "Curves" används för att ge olika toner till bilden, allt från kallt till varmt.

Paul Roark http://www.paulroark.com är en drivande fotograf bakom detta. Man hittar många profiler osv för Ultratone och olika papper.

Ett annat bra stället är:

[email protected]

Graal skrev:
Räcker det med arkivbetsändigt bläck? Måste inte också papperet vara av viss kvalitét? Epson har ju flera papper som klarar 20 år med deras eget bläck samt även eget bläck som med vissa skrivare och papper kan ge upp mot 100 års ljusbeständighet.

Epson Archival Matte (= Enhanced Matte) > 100 år
Premium Glossy/Semi-gloss > 200 år

Epson Archival Matte är för mig ganska lyckat. Billigt och bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto