Annons

Erfarenhet av att redigera video i Photoshop CC

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om någon har erfarenhet av att redigera video i Photoshop CC.. Jag har gjort det ett tag och det funkar hjälpligt, men mitt stora problem är att 1080p video "krackelerar" /går sönder som en hårt processad Jpeg jämt efter lite färgkorrigering/luts.. varför? Är videon så extremt komprimerad ur kameran eller vad beror det på? Hur kan folk ladda upp hårt färgkorrigerade/ "lut-ade" videos från mobiler utan de "går sönder"? Måste man köpa Premiere för att videon ska bli fin och "slät"? Jag gissar att jag skulle ha samma problem även i det programmet men vet inte säkert..
Har jag filmat i 4K så håller videon ihop bättre men det händer ändå att den blir ful och full av artefakter..
Använder en Panasonic GX80 och filmar i mp4.

Hoppas nån kan ge mig några tips!
Tack!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
PS har väl aldrig riktigt varit bra som videoprogramvara.
Kan du tänka dig att testa DaVinci Resolve, gratis och skall vara riktigt bra. OM man får igång det, det fick inte jag.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Om du har CC ingår eventuellt Premiere Rush, kanske värt att testa. Jag har inte provat själv.
 

AWid

Aktiv medlem
Hitfilm Express och Shotcut är två gratisprogram jag tycker är bra. Kräver inte lika "mycket dator" som Revolve. Annars har PS fungerat bra för mig utan de problem du beskriver (Nikon Z6)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det dåliga resultaet kan ju ha med inställningarna att göra. Både kameran och exportinställningarna ska väl inte stå i sämsta läget med lägsta bitrate mm. Kanske värt att kolla upp om det inte redan är gjort.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad är det som inte fungerar?
Jag har använt PP CS6.
Moderkortet gic för ett par år sedan o ersattes med ett begagnat.
Då fick jag inte igång PP.
Provade med DaVinci resolve...15 tror jag.
Det gick inte heller igång. Men det påpekade att jag skulle installera ngn patch till win10 för att få igång det.
O med den patchen installerad så kickade PP igång snällt.
O därmed fortsatte jag inte mer med Davinci Resolve.
Men jag har vänner som kör det på bärbara maskiner o det tuffar på.

Så jag vet inte riktigt vad som aldrig fungerade.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Jag har använt PP CS6.
Moderkortet gic för ett par år sedan o ersattes med ett begagnat.
Då fick jag inte igång PP.
Provade med DaVinci resolve...15 tror jag.
Det gick inte heller igång. Men det påpekade att jag skulle installera ngn patch till win10 för att få igång det.
O med den patchen installerad så kickade PP igång snällt.
O därmed fortsatte jag inte mer med Davinci Resolve.
Men jag har vänner som kör det på bärbara maskiner o det tuffar på.

Så jag vet inte riktigt vad som aldrig fungerade.
Jag vet att sista versionen av DaVinci Resolve 14 och de första av 15 hade lite problem med en uppdaterad version av AMD:s grafikdrivrutin (under Windows).
Det var någonting med OpenCL som inte riktigt ville fungera som det skulle och programstarten (av Resolve) stod bara och snurrade utan att komma vidare vid "Looking for controllsurface" om jag inte minns helt fel.

Uppdaterad drivrutin från AMD i kombination med uppdatering av Resolve löste problemet. I Linux-baserade system var det vad jag minns inga problem, annat än de vanliga att installera DaVinci Resolve i andra distar än Redhat/Fedora.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har använt PP CS6.
Moderkortet gic för ett par år sedan o ersattes med ett begagnat.
Då fick jag inte igång PP.
Provade med DaVinci resolve...15 tror jag.
Det gick inte heller igång. Men det påpekade att jag skulle installera ngn patch till win10 för att få igång det.
O med den patchen installerad så kickade PP igång snällt.
O därmed fortsatte jag inte mer med Davinci Resolve.
Men jag har vänner som kör det på bärbara maskiner o det tuffar på.

Så jag vet inte riktigt vad som aldrig fungerade.
Kanske är dags att göra en ordentlig felsökning av datorn och operativsystem
 

bildsten

Aktiv medlem
Snällt tänkt
Men det lägger jag ingen energi på.
Mer nervös som fan för att Win10 har skjutit ut en uppdatering.
Jag vill absolut inte ha in någon skit som sabbar för mitt CS6.
Vill inte ens starta om burken.
Jag kör CS4 och startar om datorn varje dag utan problem. Men jag redigerar inte video å andra sidan.
 

Third eye

Aktiv medlem
Vad är dina settings i exporten?
Sen, om du inte redan visste, om man laddar upp MINST 1440p (även om källan är 1080p) till tuben så får du automatisk VC9-kodnin med avsevärt bättre kvalitet, och till fejjan är det fördel att ladda upp från pc/mac istället för via appen, och det hjälper inte att slå på HD-upload i appen fullt ut heller.
 
ANNONS