Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ergonomi på nya Kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chet

Avslutat medlemskap
Funderar lite över ergonomin på nya kameror.

Fick min D200, som precis somm de flesta Nikonkameror blir rosade för dess ergonomi. Och visst sitter de flesta reglage där de ska, men jag funderar på hur ni upplever handgreppen.
Jag upplever greppet en smula spetsigt för mina lite större händer, då fingerlederna inte riktigt följer kamerakroppen. Utan bildar en liten luftficka mellan fingrarna och kameran.

Jag tycker F4 modellen ger ett perfekt grepp för handen.

Är det för att passa småfolket, som greppet blivit tunnare med åren. Eller är det möjligen mina fingerleder som bär på en felkonstruktion?

0.5-0.8cm extra kamerakropp på höger sida, skulle göra att kamerorna kommer att kännas lättare. Plus att jag tror att man får lite stadigare fattning.

Hjälp mig... är det mig det är fel på?

Personligen tycker jag D200an har något av det bästa greppen för mina fingrar av Nikons kameror.

Annars passar Canons 1v mig riktigt bra. Det är annars något av de få sakerna som har stört mig med Nikons kameror, handgreppet passar inte mina händer och jag finner dem aning spetsiga. Men det skiljer så mycket på alla olika modeller så. 20D som jag själv har är helt ok, förrutom att de nästan tagit bort fingerskåran.

Men det är ju egentligen en petitess i sammanhanget då kameran är så mycket mer än bara greppet. Men en handlovsrem tycker jag alltid är förhöjande generellt.

Så nej, du är inte den enda som funderat på det.

Jag tycker moderna kameror är för låga, jag har haft en 20D och jag kan inte säga att den var skön att hålla i !

Samma gäller D200'an, den kamera som satt som gjuten i min hand är Nikon D2x, fantastiskt skön...

Man får väl investera i ett batterigrepp om man skall bli någorlunda nöjd, men inte blir det samma sak som en D2x :(

Damocles skrev:
Personligen tycker jag D200an har något av det bästa greppen för mina fingrar av Nikons kameror.

Annars passar Canons 1v mig riktigt bra. Det är annars något av de få sakerna som har stört mig med Nikons kameror, handgreppet passar inte mina händer och jag finner dem aning spetsiga. Men det skiljer så mycket på alla olika modeller så. 20D som jag själv har är helt ok, förrutom att de nästan tagit bort fingerskåran.

Men det är ju egentligen en petitess i sammanhanget då kameran är så mycket mer än bara greppet. Men en handlovsrem tycker jag alltid är förhöjande generellt.

Så nej, du är inte den enda som funderat på det.

Klart jag gillar kameran...

Men jag skulle gilla lite rundare framkant, eller mer bredd i greppet. Men som du säger, så är den kalasfin. Ville bara om möjligt kolla upp trenden på greppen.
Gillar F4:an för att den sitter som gjuten i handen, speciellt när man fotar från cykel, skoter eller snowboard med enhandsgrepp ut från fordonen.

Oftast använder man ju vänsterhanden som stöd, då existerar ju inga bekymmer, men håller man kameran i enhandsfattning, är det bättre med fylligare grepp. Men det går alltid att tejpa dit någonting vid de speciella tillfällena.

Sedan ett annat bekymmer... D70 var för tight mellan objektivgängan och handtaget, så min bälg gick inte att kränga på....
Har inte hunnit testa bälgen på D200:an ännu.

ANNONS
Götaplatsens Foto