Annons

err 99 + err 02 = hopplös situation

Produkter
(logga in för att koppla)

Skallagrimsson

Aktiv medlem
Hej,

Min kamera lider av err 99 + err 02 om vart annat. Spelar ingen roll hur mycket jag formaterar mina CF-kort, det funkar fortfarande inte. Och err 99 vet jag inte vad jag ska göra åt. Jag har en 300D och ett
Tamron 28-75 objektiv.

Nån som har ett bra förslag? SNÄLLA HJÄLP MIG!

Är min kamera död för evigt? Har bara haft den i ett halvår och har inte utsatt den för nått fientligt alls.

MVH /Henrik Anderssoon

Err 99

Err 99 har inträffat en gång för mig att kameran låsta sig, jag har 20D+Tamron 28-75.Tag ut och sätt in batteriet så fixar det sig.Det kan inträffa om man använder ett annat fabrikat på objektivet än Canon.

Jag har också haft problem med Tamron

Testa ett annat objektiv. Jag har haft flera kameror som låst sig på specifika objektiv men fungerat mycket bra med andra objektiv.
För mig hände det helt plötsligt på en resa och sedan dess fungerar inte det objektivet på nyare kameror men det fungerar på äldre?

MVH
Niclas

Det hela började när jag tog några kort för några dagar sedan. Satte in CF-kortet i den externa kortläsaren som är kopplad till datorn. Där stod det att jag var tvungen att formatera kortet, vilket jag också gjorde. När jag satte tillbaka CF-kortet i kameran igen så började den streta emot.Jag har försökt med allt som tänkas kan. Nu är jag desperat...Det enda jag möts av är felmeddelanden. :(

Kan du formattera kortet i kameran? Oftast är kameror kinkiga om de inte får kort som är formatterade i kameran. Har något att göra med DOS-hitådit.

Om jag fattat allt rätt så är error 99 problem med objektivet och 02 med cf-kortet.

err 99 är ett slaskfelmeddelande för (citat från Canon) "fel som teknikerna inte kunde förutse". Det innefattar förutom objektivproblem även tex slutarsammanbrott.

mvh

Bent

Det kan vara så att slutaren är slut. Min förra 10D klarade ca 13.000 exponeringar sedan så börjde den ge err 99 oftare och oftare. Kunde byta detta på min världsgaranti då det inte hade gått två år.

Vart skickade du kameran? Har skrivit ett brev tidigare idag till Canon.se men väntar fortfarande på svar.

Min kamera har bara tagit 4000 kort. Enligt kameran innehåller bara CF-kortet 3 megabyte. När jag i kameran formaterar kortet börjar det blinka err 99. Annars står det mest err CF.

Har testat med båda mina CF-kort men inget funkar! Bedrövligt

Jag har nyligen köpt en 20D och detta är tydligen ett problembarn. Har sedan tidigare en 10D och den funkar klockrent. Problemet för mig är minneskortsrelaterat, hälften av de minneskort jag har funkar inte på min 20D med Err99 som resultat, om jag pressar runt minneskortet lite i sin hållare så kan jag få alla utom två kort att fungera och jag har därigenom kommit till konklusionen att det är korthållaren i min 20D som inte är som den borde, antagligen nåt stift som inte sitter helt rakt eller så har dom använt en connector med smalare stift än min 10D har. Korten som jag använder är allihopa av så kallat originaltyp, Lexar, Sandisc mm, dvs inga billiga minneskort så problemet bör inte vara själva korten. Problemet har varit där enda sedan inköpet men jag har prioriterat tillgång till kameran i stället för att lämna in den igen. Kanske man skulle prova med ett helt splitternytt kort om det nu är så att 10D hade för tjocka stift och den kanske har tvingat ut kontakterna inne i kortet.

ANNONS
Götaplatsens Foto