Annons

err99 på 300D (jag vet att det är vanligt...)

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Jag har börjat få sporadiska "err99" på min 300D.
Spegeluppfällningen är väl det vanligaste felet, i alla fall efter gamla Sigmaobjektiv?
Jag har i alla fall uteslutit:
Batteri, minneskort, objektiv.
Jag har testat med två olika batterier, och testklickat utan både objektiv och minneskort, och felet kommer i alla fall, ibland... Lika ofta som när jag fotar "på riktigt".
Ljudet när kameran hänger sig är annorlunda, "avkortat" skulle man kunna säga ("kla" istället för "kladonk"), men spegel och ridå går ändå tillbaka till viloläget. Jag har inte heller en enda gång fått en "halv bild" som man tydligen får med spegeltappen trasig.

Citat från webben:
The time before failure it had started crashing with Err99 more and more often, increasing to about every third picture in the end. Obviously it was unable to lift the main mirror, throwing the error code.

Tror ni med mer erfarenhet än mig, att det är spegelproblem på gång?

Hehe, låter som ett citat från min sida ;)

Jag hade problemet före spegelmekanismen havererade, men det fortsatte även efteråt. Dock blev det mera och mera sällan till att helt upphöra... Nu har jag inte fått err99 på kanske 500 bilder.
Svårt att säga vad det berodde på... Kom fram till att det nog kom när den skulle öppna slutaren. Testa genom att slå på spegeluppfällning om du har rysshacket installerat. Pröva utan objektiv, minneskort, blixt och batterigrepp för att utesluta dem.

En liten detalj till som jag noterat:
Om jag (naturligtvis väldigt försiktigt) lyfter upp spegeln manuellt (med finger, penna eller pincett) så känns ett "hack" ungefär där sekundärspegeln passerar stoppklackarna för huvudspegeln. Det går liiite trögare under några mm, och sedan hoppar bägge speglarna över "tröghetsknölen".
Är detta normalt? Borde inte hela rörelsen ske med samma mjuka motstånd, (så när som på att en fjäder spänns)?
Skulle någon vilja känna på sin egen spegel så jag får lite mer kött på benen innan jag börjar stora kameraoperationen?

Kanske lite men ingenting alarmerande. Hörs inga ljud eller liknande iaf.
Har du prövat spegeluppfällning för att se i vilket skede den kraschar?

Jag har försökt, men eftersom felet kommer sporadiskt så ledsnade jag efter ett 100-tal bilder...
Tack för att du kände på spegeln, förresten...
När felet kommer så brukar det komma fler under en period, så jag ska tänka på att kolla med spegeluppfällning nästa gång kameran dummar sig.

Kom du på vad som var fel? Min 300D ger igen err99 på typ 25% av bilderna, utan varken objektiv, minneskort eller blixt.

Prövat spegeluppfällning och då kommer felet just när bilden ska tas.

Har förstått att slutaren har egen felkod, och den har bara gått 18000 och ser ut som ny.

jeskata skrev:
Kom du på vad som var fel? Min 300D ger igen err99 på typ 25% av bilderna, utan varken objektiv, minneskort eller blixt.

Prövat spegeluppfällning och då kommer felet just när bilden ska tas.

Har förstått att slutaren har egen felkod, och den har bara gått 18000 och ser ut som ny.
Nej inte egentligen. Efer rengöring av kontakterna till objektivet så minskade felfrekvensen drastiskt (men inte helt).
Men så köpte jag en 400D och efter det har inte 300'an luftats så mycket, 100 bilder kanske, och då har det fungerat.

Mats
Du har inte haft Err99 på 400:an när du använt dina Sigmaobjektiv?

Jag har en 400 och särskilt vid ljusstarka situationer får jag Err99.
Bara när jag använder mig av mitt Sigma 100-300.

Vad gjorde du rent objektivkontakterna med?

jysm skrev:
Mats
Du har inte haft Err99 på 400:an när du använt dina Sigmaobjektiv?
<Nej, men jag använder bara 18-200 till 400'an och där har jag aldrig haft problem

Jag har en 400 och särskilt vid ljusstarka situationer får jag Err99.
Bara när jag använder mig av mitt Sigma 100-300.

Vad gjorde du rent objektivkontakterna med?
<Suddgummi! Tänk bara på hur du håller kamera/objektiv så att skräpet som bildas ramlar ur!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto