Annons

Ersättning för kvicksilverbatterier px-625 px-13

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
I en auktionslåda med kamerautrustning jag ropade in på auktion, fanns det bl a en gammal ljusmätare av modell Metrastar. Självklart uppstod det klassiska problemet med vilket batteri som passar....

Ursprungligen har det suttit ett 1,35V kvicksilverbatteri av typen PX-625 eller PX-13 i mätaren, men det verkar som batterier med den spänningen utgått ur sortimenten!?

På nätet har jag sett att det finns olika adaptrar att köpa, men det verkar lite dyrt och långsökt, eftersom jag egentligen inte ens vet om mätaren fungerar.

Är det nån som vet en enkel lösning på problemet? Vad händer om jag stoppar i ett 1,5V batteri?

Jag har en gammal Konica med samma problem. Jag kör med fel sorts batterier och kompenserar den för höga spänningen genom att ställa ner ISO-inställningen med ett steg. Funkar klockrent! Den gamla rackaren till kamera exponerar dia mycket bra. I.a.f om man låter bli att få med för mycket av himlen på bilden.

Vem vet, kanske funkar detta på din mätare också?

Det finns Zink-Luft batterier till hörapparater som håller samma volt, och funkar mycket bra.

Vissa klagar på att livslängden är kort, men ett batteri räcker 4-5 månader för mig.

Du kan annars kompensera med iso'n, men det är kanske lika att köra med rätt batterier så blir det rätt.

/Henri

ANNONS
Götaplatsens Foto