Annons

Ett 50-bilderskollage av en stubbe

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Det här en blandning av naturfoto och efterbehandling:. jag tänkte ge PS och min dator en rejäl utmaning så jag tog ca 50 bilder på en stubbe med Nikon Z ( 7 rader och kolumner i en slags fotomatris), behandlade dem i LR, exporterade till PS med "autoalignment och sen focus stacking. PS lyckades få ihop ett kollage (ca 700 Mb) som beskars och artefakter mm togs delvis bort. Bilden är naturligtvis bara en bagatell, men hatten av för PS, Jag trodde att det bara skulle bli skräp.
Visa bilaga 172258Visa bilaga 50 bilderskollage].jpg
 

AWid

Aktiv medlem
Häftig utmaning för datorn:) En fråga bara. Dels skriver du att bilderna togs i en matris 7x7 bilder och dels att du stackat bilderna i PS. Så frågan är; är det ett panorama av 7x7 bilder eller är det fokusstackning av 50 bilder eller är det någon form av kombination av de två teknikerna? Väldigt fin bild förresten.
 

nalleg

Aktiv medlem
Jjag tog ca 50 bilder på vardera ca 250 MB, så PS hade alltså att hantera ett råmaterial på ca 1,3 GB. Däremot är det ungefär 7*7 fokuspunkter som erhölls genom att vrida stativhuvudet på bredden och höjden.

Efter synkroniserad bildbehandling i LR skickas alla bilderna till PS som måste läggas upp i en stapel (under skript)

Därefter gör alltså PS en "aligment"=passa ihop bilderna efter vald projektion (automatisk, perspektiv etc).
I ett andra steg görs sedan g "focus stacking" som även innehåller "automatgenerering" av bildinnehåll som blivit tomma i det föregående steget efter alignment. DÅ uppkommer framförallt på kanterna en massa skräp (skuggor, artefakter mm) som man måste beskära bort.

Därefter återstår yttterligare artefakter mm. Efter denna efterbehandling åsterstod ca 700 MB. Skall man skriva ut den med 300 PPI blir bilden, vill jag minnas på ca 100*80 cm. Man kan alltså tapetsera väggen med bilden

Det behövs mycket datorkraft för att PS skall kunna hantera dessa datormängder. I princip behövs en arbetsstation med ett kraftigt grafikkort.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det låter som många steg till färdig bild.

Intressant också att det finns åtskilliga mindre ytor som är helt oskarpa med skarpa gränser mot intilliggande ytor med god skärpa. Jag bifogar ett utsnitt av din stora bild som är hämtat strax ovanför ändan av den ljusa kvisten till vänster:

Skärmklipp.JPG
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, där har den räknat bort sig lite. Finns på fler ställen, men inte vad jag kan se i nederkanten, alltså det som varit närmast kameran.
 

nalleg

Aktiv medlem
Det är nog mest skit bakom spakarna och inte PS som räknat bort sig. :)

Jag har därför gjort ett nytt försök- "perspective" som projektionsmetod och försökt vara noggrannare med ta bort objekt mm. Det är många defekter kvar-om än lite färre-.

För att det skall bli ändå bättre behövs nog:

a) Börja med focus-stacking för varje kolumn av fokuspunkter
b) Merga sedan ovanstående i sidled
Det går inte att auto-aligna alla bilderna på en gång om man vill ha bra resultat

För att ytterligare förbättra resultatet kanske annat program än PS skall användas för focus-stackingen. SE : https://diglloyd.com/autoTopic.html?dglyKW=Zerene+Stacker

Slutligen bör man ha ett stativhuvud som justerar för parallax-fel. Det har inte jag.

Jag avslutar där. Tack för synpunkterna
 

Bilagor

ANNONS