Annons

Ett nytt smidigt kit

Produkter
(logga in för att koppla)

endurox

Ny medlem
Hejsan.Jag råkar vara ny här,i forumet och skulle behöva lite goda råd. Jag fotade ganska mycket på den analoga tiden, hade en Canon eos5 och sålde en del bilder till bildbyrå. Tog äventyrsbilder tex skidåkning cykling etc. När jag fick barn o mindre tid bytte jag hela mitt analoga kitt mot videokamera o kompakt digital. Nu känner jag frustration att det inte går att ta dom bilder jag vill med den utrustning jag har. Jag vill ha nåt bra som inte kostar allt för mycket men som också är litet och smidigt så man ids ta med hela konkarongen när man cyklar, skidar, är på fjälltur, reser eller sånt. Jag kan sänka mina krav på en del funktioner bara den blir smidigare att ta med. Har provat Canon G10 men kommit fram till att jag nog måste ha en systemkamera för att kunna fota det jag vill. Jag har kollat runt lite på olika kameror, både beg och nya,och tror att det lutar mot något nytt beroende på att jag tror att man får mest kamera i förhållande till volym om man köper något som är någorlunda nytt. Det jag hittat nu är 3 olika kit att välja mellan. (Kikat mest hos cyberphoto)
Canon 450d med 18-55 och 55-200. 9790kr
+ bra grejor
- för klumpigt med 2 olika objektiv att dra med sig.

Canon 450D med 18-200 10900kr
+ bra grejor,
- stort objektiv att dra omkring med (?? vet inte exakt hur stort det är) Dyrt

eller
Nikon D3000 med 18-105 vr 6890kr
+ det objektiv jag tror att jag behöver. Kostar mycket mindre pengar
- har ej Al servo, tar inte jpeg o raw samtidigt.
(Jag kommer inte att orka sitta och jobba med några många bilder i nåt redigeringprogram men man kanske vill ha möjligheten ibland)

Kommer jag att kunna ta de bilder jag vill med D3000?
Finns det någon som har något bättre alternativ?
Förslag?
/ Stefan

Nikon D3000 med 18-105 vr 6890kr
+ det objektiv jag tror att jag behöver. Kostar mycket mindre pengar
- har ej Al servo, tar inte jpeg o raw samtidigt.
(Jag kommer inte att orka sitta och jobba med några många bilder i nåt redigeringprogram men man kanske vill ha möjligheten ibland)

En liten korrigering: D3000 kan ta raw (NEF) och jpeg samtidigt.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto