Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ett objektiv eller två?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Ursäkta valet av rubrik men jag kom inte på något bättre.

Jag skulle vilja ha en spontan kommentar om två olika uppställningar i min kameraväska. Vad är era tankar? vad offrar jag och vad får jag som positiva/negativa bieffekter?

Som jag har det nu;
Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED
Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor

En annan tanke;
Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6G DX VR IF-ED

Vad säger ni?

Är det lönt att försöka sälja mina objektiv och köpa ett 18-200 eller är det bortkastade pengar?

jdandanell skrev:

Jag skulle vilja ha en spontan kommentar om två olika uppställningar i min kameraväska. Vad är era tankar? vad offrar jag och vad får jag som positiva/negativa bieffekter?

Som jag har det nu;

En annan tanke;

Satsa dina pengar på ett objektiv du kommer trivas med. 18-200 är säkert bra, men oftast en kompromiss.
Det blir inte bra rakt över. Hur stor budget har du?
Har du runt 5-6000 kr så finns många rikitgt fina gluggar att titta på. Har du mindre så krymper mängden bra rejält. Sigma har bra objektiv till rimliga priser. De är dessutom vettiga i kvalitet dessutom (trots vad andra kanske tycker) Mitt 24-135 är bra. Finns för Nikon också. Dock inte VR på det. Annars kan du lugnt köra vidare på dit 18-70 som inte är så dumt. Om du inte är så gammal så ut och lär dig inställningarna på kameran. Det gör jätteskillnad i bilderna. Stärre än man tror.

Re: Re: Ett objektiv eller två?

Rogerber skrev:
Satsa dina pengar på ett objektiv du kommer trivas med. 18-200 är säkert bra, men oftast en kompromiss.
Det blir inte bra rakt över. Hur stor budget har du?
Har du runt 5-6000 kr så finns många rikitgt fina gluggar att titta på. Har du mindre så krymper mängden bra rejält. Sigma har bra objektiv till rimliga priser. De är dessutom vettiga i kvalitet dessutom (trots vad andra kanske tycker) Mitt 24-135 är bra. Finns för Nikon också. Dock inte VR på det. Annars kan du lugnt köra vidare på dit 18-70 som inte är så dumt. Om du inte är så gammal så ut och lär dig inställningarna på kameran. Det gör jätteskillnad i bilderna. Stärre än man tror.
Du menar att en äldre person inte skall försöka sig på kamerans inställningar? ;-)

Ja, det lutar mot att jag behåller två olika objektiv istället för att köpa ett 18-200 VR.

En begränsning som jag oftast finner med mitt 18-70 är ljusstyrkan eller rättare sagt bristen på det. Visserligen är min D80 hyfsat bra med avseende på bruset men jag skulle inte sagt nej till ett Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED men det är lite väl dyrt.

Om jag nu skulle behålla mitt 55-200 VR och satsa på ett ljusstarkare vilken av följande objektiv skulle forumet rekommendera?

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro for Nikon/Fujifilm
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Nikon/Fujifilm

jdandanell skrev:

Som jag har det nu;

En annan tanke;

För att ge ett bättre svar. Ett vidvinkel till långzoom där tappar man ljus ju mera man zoomar. Det är fler glasskivor som rör på sig och man riskerar att få sämre bilder. Om man har en fast optik (50mm eller så) Då är den byggd för den vinkeln. Allt är optimerat. Ett bra zoom är tex 70-200 2,8. Kostar typiskt runt 12000 kr. Där får man bra optik trots zoom. Så zoom med god optisk förmåga kostar en slant. Tyvärr är det optiken som är dyrast för att inte tappa kvalitet. Mitt 85mm är bland de bättre från canon. Kostar runt 4500kr nytt. Man får fundera på om man vill ha ljuskraftig eller billig optik. En normal glugg ligger mellan f/3,5-6 ungefär. Ju högre siffra desto svårare att fota vid svagt ljus. Du har rätt bra utrustning och tar ju fina bilder. Stativ och en bra blixt är en god investring. Vid svagt ljus så är stativ (enben eller tripod) av godo.

Re: Re: Re: Ett objektiv eller två?

jdandanell skrev:
Du menar att en äldre person inte skall försöka sig på kamerans inställningar? ;-)

Ja, det lutar mot att jag behåller två olika objektiv istället för att köpa ett 18-200 VR.

En begränsning som jag oftast finner med mitt 18-70 är ljusstyrkan eller rättare sagt bristen på det. Visserligen är min D80 hyfsat bra med avseende på bruset men jag skulle inte sagt nej till ett Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED men det är lite väl dyrt.

Om jag nu skulle behålla mitt 55-200 VR och satsa på ett ljusstarkare vilken av följande objektiv skulle forumet rekommendera?

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro for Nikon/Fujifilm
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Nikon/Fujifilm

Sigma 18-50 2,8 brukar få bra betyg. Och är inte svindyrt. Inställningar är roliga att leka med oavsett ålder :) Man kan alltid lära sig nytt. En D80 är en potent kamera med mycket möjligheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto