Annons

Ettl Ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Dikkeman

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon komma med tips!

Köpte för drygt ett halvårsedan en sigma 500DG super till min 300D från cyberphoto, nu bytte jag nyligen upp mig till en 20D och blixten började uppföra sig märkligt, vid nystart av kamera o blixt överexponerade den ordentligt på första bilden och underexponerade lika mycket på andra bilden, sen gick den rätt ok, har inträffat nästan varje gång jag använt blixten. så jag ringde cyberphoto där jag köpt blixten, killen på suporten där kollade kompabilitets tabellen och konstaterade att min blixt inte fungerar tillsammas med min 20D och rekomenderade att jag köper en ny blixt, då frågar jag om dem inte har någon service verkstad som man kan ställa frågan till, men då svarar han att det är expert som har agenturen för sigma och dem tar den definitivt inte därifrån, den importeras från någonstans i världen. Känns lite surt när grejorna är ett par månader gammla. kan någon ge mig något råd, har mailat sigma men verkar inte få något svar. Svårt att ringa canon när det är en 3:e parts produkt. Tips är välkomna

Dikkeman skrev:
Hej!

Köpte för drygt ett halvårsedan en sigma 500DG super till min 300D från cyberphoto, nu bytte jag nyligen upp mig till en 20D och blixten började uppföra sig märkligt, vid nystart av kamera o blixt överexponerade den ordentligt på första bilden och underexponerade lika mycket på andra bilden, sen gick den rätt ok, har inträffat nästan varje gång jag använt blixten. så jag ringde cyberphoto där jag köpt blixten, killen på suporten där kollade kompabilitets tabellen och konstaterade att min blixt inte fungerar tillsammas med min 20D och rekomenderade att jag köper en ny blixt, då frågar jag om dem inte har någon service verkstad som man kan ställa frågan till, men då svarar han att det är expert som har agenturen för sigma och dem tar den definitivt inte därifrån, den importeras från någonstans i världen. Känns lite surt när grejorna är ett par månader gammla. kan någon ge mig något råd, har mailat sigma men verkar inte få något svar. Svårt att ringa canon när det är en 3:e parts produkt. Tips är välkomna

www.zieger.se

Auktoriserad verkstad för sigma som borde kunna svara på dina frågor.

Canon har åtminstone inga blixtar som är särkilt gjorda för E-TTL II eftersom förändringarna mellan E-TTL 1 & II bara sitter i kameran. Däremot finns det finesser i 20D mfl som kräver nyare blixtar, men själva blixtmätningen har inte med blixtsorter att göra.

Så det kan vara så att säljaren tolkat listan fel.

Sigma EF500DG Super fungerar ihop med 20D

Det har varit en lång diskussion om detta på dpreview pga en ny EF500DG Super modell och tillsist så kom man fram till (efter det att Sigma själva sagt det) att även den gamla modellen fungerar ihop med 20D.

Problemet var dock att Sigma först hävdade att den gamla modellen inte fungerade ihop med ETLL-II men samtidigt skeppade gamla modeller huller om buller med den nya modellen.

Tillsist så erkände Sigma att det är samma blixt, enda skillnaden var att de bytte modellnamn på EOS-modellen för att bättre passa ihop med övriga modeller (Nikon etc)

Jag har en över ett år gammal Sigma EF500DG och den fungerar perfekt ihop med 20D.

--jalle

Dikkeman skrev:
Hej!

ANNONS
Götaplatsens Foto