Annons

Exoneringsmätare Nikon FM och EM trasiga.

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det är förstås inte statistiskt omöjligt, men ändå något mer osannolikt att båda lagt av ihop. Sitter batterierna åt rätt håll? Står frammatningsarmen på FM i rätt läge så att mätaren är på? Minns inte hur det är med EM, men det finns väl något slags av/på där också.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
EM köpte jag på blocket och fick den i Fredags och den fungerar nu. Min FM har jag haft sedan 1980. Batterier sitter som de skall , men ljusmätaren är svart. Har testat med motor också , MD-12.. Innan jag plockar isär kameran så skulle jag vilja ha tips och trix och en systematisk felsökningsguide.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
I den här tråden finns några bra tips att prova med.

 

ztenlund

Aktiv medlem
EM köpte jag på blocket och fick den i Fredags och den fungerar nu. Min FM har jag haft sedan 1980. Batterier sitter som de skall , men ljusmätaren är svart. Har testat med motor också , MD-12.. Innan jag plockar isär kameran så skulle jag vilja ha tips och trix och en systematisk felsökningsguide.
Tanken var att om den legat ett tag kanske du missade att flytta ut frammatningsarmen till påslaget läge lite ut från huset. Ligger den dikt an så är den avslagen per konstruktörens avsikt. Sedan kan man förstås tänka sig att de är glapp/oxid någonstans, t ex där. Ovan länk verkar ju handla om att kameran visar helt fel, men ändå går igång, men du skrev att din var helt död.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kameror mår inte bra att ligga oanvända. :) Jag har inte testat min FM på några år så jag vet inte hur den mår idag. Jag skulle kolla batterifacket att det inte finns oxid. Motionera framdragararmens på/av-läge. (Troligen inte fallet då MD-12 inte hjälpte). Motionera iso-ratten och bländarringen på kamerahuset. De är väl alla mekaniska kontakterna som kan oxidera och glappa. Kommer man åt kan man testa med elektronikrengöringsspray. Om inte dioderna blinkar alls vid dessa operationer lutar det åt att något i elektroniken gått sönder. Extern ljusmätare eller ett annat exemplar är väl i så fall lösningen.
Reservdelar finns ju inte annat än som andra kameror.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag får tacka för svaren. Det blir nog till att försöka komma åt de kontakter som är involverade. Skakig och noll syn....men det skall nog gå :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Tror MD-12 bara fungerar som strömbrytare till kameran. Den har till skillnad från MD-11 en timer som stänger av ljusmätaren. Det var lätt hänt att glömma den på och tömma
kamerans batteri.

Om jag minns rätt ska två av de fyra kontakterna under kameran gå till ljusmätarens krets. Ljusmätaren tänds om de rätta kontakterna kortsluts.
 
Senast ändrad:

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Är batterierna nya? Har du mätt upp batterierna och verifierat att de ger rätt spänning?

Jag minns inte hur det är med FM och MD-12, men ska ljusmätaren kunna drivas av motorbatterierna, alltså?
(Samma sak då, förstås. Nya batterier som visar rätt spänning).
Batterierna är sprillans nya. Köpte dem i Lördags. Enligt tidigare svar så kan man ansluta en MD-12 för ett steg framåt i felsökningen. Nu hjälpte inte det.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nu kommer ju nästa fråga då. Var hittar man tätning till en Nikon FM? Tätningen på min FM är obefintlig, Det är dels tätningen på baksidan , dels på filmluckan samt på framsidan ovanför spegeln. Tillgången på gedigna fotoaffärer är ju obefintlig tyvärr.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu kommer ju nästa fråga då. Var hittar man tätning till en Nikon FM? Tätningen på min FM är obefintlig, Det är dels tätningen på baksidan , dels på filmluckan samt på framsidan ovanför spegeln. Tillgången på gedigna fotoaffärer är ju obefintlig tyvärr.
Jag skickade efter från en trevlig man i USA. Han har sålt färdiga kit för olika Nikonmodeller mm och skickar med instruktioner. De finns även på nätet.
Kan vara värt att prova kontakta Jon Goodman som han heter. Osäkert om han fortfarande håller på, tyvärr.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag skickade efter från en trevlig man i USA. Han har sålt färdiga kit för olika Nikonmodeller mm och skickar med instruktioner. De finns även på nätet.
Kan vara värt att prova kontakta Jon Goodman som han heter. Osäkert om han fortfarande håller på, tyvärr.
Inget till salu på den sidan såvitt jag förstår.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag köpte hela ark av tätning i olika tjocklekar för att alltid ha att tillgå för mina kameror.

Skicka ett PM så bjuder jag på med det du behöver.
 
ANNONS