Annons

Expert i detta ämne!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hur vore det att ha Paul Hansen som expert (likt Terje) i detta forum? När man bläddrar i DN och lyfter på ögonbrynen så kan man nästa lita på att det är Hansen som tagit bilderna!

Roger Turesson från expressen är också ett hett namn hä rtycker jag!

Vem skulle ni vilja se som "expert" är?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag är lite splittrad angående ”expertidéen”. Samtidigt som jag attraheras av och värdesätter den nuvarande och eventuellt kommandes erfarenheter, kunskaper, råd etc så känner jag mig lite skeptisk till hela idéen/tanken. Och det värsta är att jag i skrivande stund inte direkt kan sätta fingret på vad det är som gör att jag känner som jag gör. Möjligen kan det vara stämpeln "experter" som *kan* tas från båda parters håll som något alldeles för seriöst och leda till konstiga frågor och konstiga svar.

Vem kan vara expert på bildskapande, på konst? Visst finns det konstprofessorer och professorer i journalistik och säkert någon i fotografi och alldeles säkert väldigt många kunniga i hela riket, säkert mer kunniga är rådande fotoprofessorer. Risken finns, framför allt för bildskapare med tron på det rätta, att experternas råd/förslag/idéer är rätt och det bästa. Hur tar man en bild på en tussilago på bästa sätt? Finns det ett bästa/rätta sätt?

Det vore gôtt med en diskussion om detta. Möjligen bör/ska diskussionen läggas i en egen tråd, men Niklas startade med en tråd som fick mig att spinna vidare så jag lägger den här tillsvidare.

Och låt mig göra den sak kristallklart, det är rollen jag siktar in mig på, inte personen/personerna! Grundfrågorna för mitt inlägg är, vilket innehåll ska expertrollen fyllas med? Är expertrollerna bra/dåliga för oss - för Fotosidan?

Med förhoppningar om en konstruktiv diskussion.

/Erik
 

Andertz

Aktiv medlem
Experter kan absolut vara bra att ha i viss fall. Exempelvis rent tekniska spörsmål om filmval vid vissa situationer, skärpa i det eller det objektivet, generell kompositionsteknik e.t.c. Vad gäller rent estetiska preferenser anser jag att det är upp till den enskilde bildmakaren (eller betraktaren) att bedömma vad som är tilltalande/bra/dåligt.
Expertråd är ofta bra att lyssna på, den erfarne kan ofta dela med sig av sin kompetens. Dock bör man akta sig för att helgonförklara någon, som jag tycker att en del verkar göra med Terje Hellesö. Man skall inte blint lita på sin läromästare.

Summa sumarum: Experter är bra att tillgå, men följ ditt eget huvud.
 

Liax

Aktiv medlem
Jag tror inte att en erfaren fotograf skulle vara så korkad (rent ut sagt) att han/hon skulle ge en "slutgiltig" förklaring över hur man fotograferar en tussilago, om nu den frågan skulle dyka upp. Det är ju trots allt väldigt erfarna och duktiga personer det rör sig om, och de vet nog mer än väl att det inte enbart finns "en sanning" när det kommer till fotografi. Så den risken är nog minimal.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag är också kluven.

Behövs det en expertpanel? Faktum är ju att det kryllar av kunniga medlemmar på fotosidan. Tillsammans besitter vi en enorm kompetens inom fotografi. Är det då nödvändigt att utse vissa medlemmar till "experter"? Kanske kan vi låta frågeställaren själv avgöra vilka han/hon vill lita på? Om fotosidan skaffar en stor expertpanel, finns det då risk för att de vanliga diskussionerna utarmas?

Å andra sidan sägs det ju att det är bra för unga människor att ha förebilder, så ur den synvinkeln kanske en väl sammansatt expertpanel skulle fylla en funktion?

Hmmm, svårt det här...
 

NiklasK

Aktiv medlem
Jag tror inte det är så många påden här sidan som har sådan erfarenhet som ex de jag nämde i inledningen.. Man kansek kan fråga om den känslomässiga biten när man doumenterar ett krig eller liknande. Någon som kan förklarar hur det går till på OS, hur bildcheferna tycker och tänker om nya fotografer, vad man skall passa sig för om man kommer som ung fotograf till en tidning.

Jag tror en sådan tillgång skulle vara mycket bra att ha här´. SOm kan reda ut begrepp med hjälp av sin efrfarenhet som vi andra har svårt med.

De kan visa sina bilder som kanske hamnat högt eller vunnit "årets bild" (pressbild)...

Jag kan inte se något mer negativ än att det kansk skulle komma för mycket frågor till honom/henne som annars hade hamnat i andra trådar.. Men vad gör det? Alla kan ju skriva inlägg som svar på det också....
 
ANNONS