Annons

Exponera eller Förstora med rödfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Blir det någon skillnad på slutresultatet med syftning på kontrast om man förstorar med rödfilter för att få mer konstrast eller om man exponerar med rödfilter för att uppnå samma effekt?

En tanke som slog mig, tänkte köpa rödfilter men det kanske inte har någon betydelse när man använder det?

jo, det har betydelse.

när du tar en bild med kameran och har rödfilter på så dämpas de blåa färgerna,det kommer inte in lika mkt blått, tex himlen blir mörkare, medan ett svartvitt negativ har inga färger i sig och kan således inte reagera på rött.

sen är svartvita fotopapper inte känsliga för just rött ljus, därför blir det ingenting om du skulle belysa ett fotopapper genom ett rödfilter. skulle du belysa det genom ett grönfilter så skulle väl hela bilden bara bli ljusare antar jag.

Jao..

Både ja och nej..

Ok, jag kanske formulerade mig fel.. använder naturligtvis kontrastfilter till mina plastpapper, ja svartvitt. Men dessa filter är ju röda... röda filter..:)

Alltså kontrastfilet graderingar 1,2,3,4,5

Borde motsvara vanliga rödfilter vid exponering... eller?

Nej, de har inte alls samma effekt.

En modern svartvit film är känslig för alla färger. Genom att använda färgade filter vid fotografering kan man ändra hur mycket dessa färger exponerar filmen. Ett rött filter gör t ex blåa färger mörkare och röda färger ljusare.

Men när filmen är exponerad innehåller den inga färger. Det betyder att motivets olika färgers påverkan på film och kopia är fast och inte går att ändra längre.

Det du gör med multigradefiltrena vid kopiering är en annan sak. Då påverkar du bara hur stor belysningsskillnad det är mellan svart och vitt på pappret. Nollans filter har störst skillnad, då måste du ha ett kontrastrikt negativ för att få både svart och vitt i den slutgiltiga kopian. Med femmans filter är skillnaden minst, då behöver du ett negativ med låg kontrast för att inte bara få svart och vitt i kopian.

ANNONS
Götaplatsens Foto