Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringar.

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografjack

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D90. Det är testad till 100 k exponeringar,
Om vi nu säger att slutaren lägger av, kan man köpa en separat slutare eller måste man köpa en helt ny kamera ?

Om vi nu säger att slutaren lägger av, kan man köpa en separat slutare eller måste man köpa en helt ny kamera ?

En bekants erfarenhet är att slutarbyte på en Canon 40D kostade cirka 6000kr (delar plus material). Nikon borde väl vara likartat tycker man?

10 öre per bild

När du tagit 100k bilder och kameran (eller bara slutaren) är slut, har du betalat 10 öre per bild i kamerahustkostnad. Det är väl helt OK avskrivning?

Jag skulle inte ligga vaken på nätterna och fundera över den kostnaden.

Per.

En bekants erfarenhet är att slutarbyte på en Canon 40D kostade cirka 6000kr (delar plus material). Nikon borde väl vara likartat tycker man?
Nä, det tror jag faktiskt inte. Reparationskostnaden för byte av slutare eller sensor på 40D är avsevärt dyrare än för de flesta andra kameror. Dock kan jag tänka mig att det skulle bli ganska dyrt att byta slutare på t.ex. en Nikon D3 (med reservation - har inte kollat).

Enklaste sättet att få reda på vad ett slutarbyte kostar på en Nikon D90 bör väl vara att fråga Lasses Kameraservice eller Nikon själva om detta.

Håller också med föregående skribent om att 100.000 exponeringar är väldigt mycket, du behöver knappast oroa dig över detta. Det torde vara synnerligen få användare som hinner komma upp till ett sådant antal exponeringar - speciellt med tanke på hur fort det kommer ut nya modeller av digitala kamerahus nuförtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto