Annons

Exponeringskompen fastnar i -2 på min Eos30D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomans

Aktiv medlem
Av någon anledning står exponeringskompensationen på -2 i displayen (eller rättare sagt på sista punkten innan -2). Om jag trycker på knappen för att justera expkompen, visar den att den är neutralt inställd. Vilket läge jag än väljer; + eller -, står den likt förbenat på -2 när jag återgår till fotoläge (Av eller Tv).
Jag har inte lekt med "Bildstil" eller "Egen programmering" i menyn.

Samma sak hände en kamrat, oxå med en 30D, han fick resetta alla inställningar i menyn för att komma ur det. Hittade inget på forumet eller på Canons sida.

Jag har väl missat nån enkel detalj så man får skämmas nu... men jag är utomlands och ska fotografera och vill ha bra bilder!

Update: fick 2 olika svar efter ha pratat med Canon support 2 gånger: den första menade att det var fel på min kamera och den behövde lämnas in för reparation, den andre menade att jag skulle resetta mjukvaran. Båda låter lite... "låt oss testa för vi vet inte riktigt"... Nån som har insikt eller erfarenhet av samma problem?!?

Hände mig också, ta ut batterierna ur kameran. Ja båda (i "batterigången" finns ett inbyggt batteri. Plocka ut dessa och låt de ligga någon minut så blir det nog bra...

Om du ska ändra exponeringskompensation så behöver du inte trycka på någon knapp väl? Det är ju bara att vrida på det bakre stora hjulet.

Trycker du på knappen uppe på kameran bredvid avtryckaren så justerar du blixtkompensationen.

Spelar väl ingen roll för exponeringskompensationen om man har valt Av eller något annat, så länge det inte är M, där ingen kompensation finns på det sättet?
Den står inte möjligen i automatisk exponeringsvariation, där den är i begrepp att ta den bild som har -1 2/3 steg i exponering?
Det går ju att ställa in kamerorna så att de minns sådant, även om man stänger av dem mellan bilderna?

ANNONS
Götaplatsens Foto