Annons

ext 1.4 eller Tamron 150-600 G2

Produkter
(logga in för att koppla)

splitcane

Medlem
Hejsan!
Jag "behöver" lite ökad brännvidd. Jag har idag en 6D Mk2 och ett Canon 100-400 L Mk1. Är supernöjd med objektivet och vad den levererar för mig som är amatör. Jag har sneglat lite på Tamron 150-600 G2 men jag är lite kluven över att byta. Vet inte hur Canon står sig mot Tamron i detta fall. Kanske bättre att satsa på en extender? Nån som har nå bra motiveringar? Jag fotar mkt småfågel. Har begränsad budget. Hade jag kunnat så hade jag bytt till 100-400 Mk2 på studs! 🙃

Mvh /Marko
 

acke

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag "behöver" lite ökad brännvidd. Jag har idag en 6D Mk2 och ett Canon 100-400 L Mk1. Är supernöjd med objektivet och vad den levererar för mig som är amatör. Jag har sneglat lite på Tamron 150-600 G2 men jag är lite kluven över att byta. Vet inte hur Canon står sig mot Tamron i detta fall. Kanske bättre att satsa på en extender? Nån som har nå bra motiveringar? Jag fotar mkt småfågel. Har begränsad budget. Hade jag kunnat så hade jag bytt till 100-400 Mk2 på studs! 🙃

Mvh /Marko
Jag vet att många tycker att Mk2 fungerar utmärkt ihop med 1,4x-extender. Hur det är med Mk1 vet jag inte.

Sådana här frågor handlar mycket om tycke och smak. Vad som är tillräckligt bra för somliga kan anses värdelöst av andra. Det bästa är om du kan låna en 1,4x-extender och testa ihop med ditt objektiv. Eller beställ en extender på öppet köp och returnera den om du inte är nöjd.

Bara du kan avgöra vad som duger åt dig.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag "behöver" lite ökad brännvidd. Jag har idag en 6D Mk2 och ett Canon 100-400 L Mk1. Är supernöjd med objektivet och vad den levererar för mig som är amatör. Jag har sneglat lite på Tamron 150-600 G2 men jag är lite kluven över att byta. Vet inte hur Canon står sig mot Tamron i detta fall.
Jag hade EF100-400 mk1 samtidigt som Tamron 150-600 G1. Tamron @600 gav inte märkbart bättre detaljering än Canon 400. Jag vet ju inte hur mycket bättre Tamron G2 är. (Däremot vet jag att EF100-400 mk2 är markant bättre än sin föregångare.)
 

splitcane

Medlem
Jag vet att många tycker att Mk2 fungerar utmärkt ihop med 1,4x-extender. Hur det är med Mk1 vet jag inte.

Sådana här frågor handlar mycket om tycke och smak. Vad som är tillräckligt bra för somliga kan anses värdelöst av andra. Det bästa är om du kan låna en 1,4x-extender och testa ihop med ditt objektiv. Eller beställ en extender på öppet köp och returnera den om du inte är nöjd.

Bara du kan avgöra vad som duger åt dig.
En ny extender är nåt jag är sugen på att prova. Har en gammal Sigma men den är rent ut sagt värdelös. En 1.4x är ju ingen jättepeng heller. Är väl förlusten av ljus då som är ett minus. Men jag ska testa ivf.
 

splitcane

Medlem
Jag hade EF100-400 mk1 samtidigt som Tamron 150-600 G1. Tamron @600 gav inte märkbart bättre detaljering än Canon 400. Jag vet ju inte hur mycket bättre Tamron G2 är. (Däremot vet jag att EF100-400 mk2 är markant bättre än sin föregångare.)
Lyxproblem... Men jag ska testa en extender. Synd jag inte har nån fotoaffär dit jag kan åka o testa objektiv. Eller så köper jag ett G2 och behåller båda. Då slipper jag ju fundera mer än på utgiften! :cool:
/M
 

acke

Avslutat medlemskap
Lyxproblem... Men jag ska testa en extender. Synd jag inte har nån fotoaffär dit jag kan åka o testa objektiv. Eller så köper jag ett G2 och behåller båda. Då slipper jag ju fundera mer än på utgiften! :cool:
/M
Du vet om att du alltid har 14 dagars ångerrätt vid internetköp? Du kan ju beställa hem en extender och prova några skott hemma i soffan i lugn och ro. Är du inte nöjd så returnerar du extendern. Det enda du riskerar är kostnaden för returfrakten.
 

splitcane

Medlem
Du vet om att du alltid har 14 dagars ångerrätt vid internetköp? Du kan ju beställa hem en extender och prova några skott hemma i soffan i lugn och ro. Är du inte nöjd så returnerar du extendern. Det enda du riskerar är kostnaden för returfrakten.
Jepp.. Jag letar runt lite nu. Försöker hitta en ver2 i hyggligt pris beggat hos fotohandlare. /M
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Förmodligen gör inte någon extender oavsett märke så stor nytta på ditt objektiv.
Tänk även på att AF i ditt hus måste vara perfekt kalibrerad och mikrojusterad mot optiken särskilt om du hänger på en extender
Ett Tamron G2 gör skillnad men ännu bättre är EF 100-400 II.
Problemställningen är enkel och svaret är "smakar det så kostar det".
Med is i magen så kan du hitta ett begagnat 100-400 II till bra pris nu i vinter. Vänta inte till våren för då stiger efterfrågan och pris igen. Objektivet levererar fint tillsammans med TC 1,4X II och det är ju lång brännvidd du trånar efter.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack för alla bra kommentarer. Jag har nu löst mitt problem. Jag hittade ett 100-200 Mk2 till ett bra pris och kommer att köpa den plus en extender ver III. Då vet jag iaf att jag kommer att bli nöjd :cool: Nu kommer jag få en utgångspunkt som är bättre än vad jag har för tillfället.
Vi ser fram emot feedback här i tråden framöver. Klokt agerat tycker jag.
Ditt nya objektiv sitter vackert på vilket hus som helst om du skulle vilja byta hus någon gång i framtiden.
 

splitcane

Medlem
Vi ser fram emot feedback här i tråden framöver. Klokt agerat tycker jag.
Ditt nya objektiv sitter vackert på vilket hus som helst om du skulle vilja byta hus någon gång i framtiden.
Jag kände att det var den bästa lösningen. Vill inte köpa nåt där jag inte får maximal utdelning. Jag har helt ok bilder idag med mitt gamla 100-400 och vet att jag får bättre bilder med mk2 med full brännvidd. Det vågar jag ju inte gambla med😃😃 /m
 

splitcane

Medlem
Nu har jag fått hem mitt "nya" 100-400 MKII. Har inte hunnit fota mycket med denna men med det lilla jag hann med i helgen så märks att autofokusen är snabbare. Skärpan är också lite vassare. Fotade i kasst ljus men tycker ändå att det var skillnad. Ska bli intressant o hårdköra en dag med bra ljusförhållanden och även testa med 1.4x extender. /M
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem mitt "nya" 100-400 MKII. Har inte hunnit fota mycket med denna men med det lilla jag hann med i helgen så märks att autofokusen är snabbare. Skärpan är också lite vassare. Fotade i kasst ljus men tycker ändå att det var skillnad. Ska bli intressant o hårdköra en dag med bra ljusförhållanden och även testa med 1.4x extender. /M
Det är annars just i lite sämre ljus som ett kvalitetsobjektiv utmärker sig. Hög kontrast och upplösning gör skillnad när förhållanden är murriga och dunkla.
I bra förhållanden går det ofta bra med mer medelmåttig prestanda.
 
ANNONS