Annons

Externblixt/fiber fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

pal2

Medlem
Hej,

nu har jag dykt några gånger med ny kamera+blixt och börjar fundera lite på blixtfunktionen. Det är en Canon G12 med canons egna UV-hus, SS YS110alfa blixt som är kopplad till huset med Digi&Dive universal kabel och XIT404 monteringskit. Monteringskit-et är monterat precis framför internblixten.

Enligt www.uwphotographyguide.com sätter jag internblixten på låg effekt. Då får jag konstant överexponerade bilder när jag kör med TTL på blixten. Efter en del experimenterande har jag kommit fram till att jag kan sätta effekten på medel och ta bort diffusorn så blir det bra exponering med TTL. Då kör jag med kameran i M-läge. I AV-läge (väljer bländare, kameran sköter slutartid) fungerar blixten bra i manuellt läge.

Tidigare dyk fick jag låna en kabel som hade sitt "monteringskit" fäst på uv-husets ordinarie diffusorplatta som var mattmålad svart för att hindra internblixten att slå ut i vattnet. Då fungerade blixten med diffusorplatta på blixten och kamerans internblixt i låg-effekts läge.

Varför beter sig blixten/kameran så här? Är det olika kvalitet på de fiberoptiska kablarna? Är det väldigt känsligt hur jag monterar kabeln på huset för att fånga blixtsignalen?

I mitt monteringskit finns det 2 "hål" att fästa en fiberoptisk kabel, bara det ena används det andra är öppet. Jag kan inte se att detta skulle spela någon roll.

Jag fotar oftast närbilder/detaljbilder och ser inte riktigt behover av diffusor på blixten då. När bör jag ha den monterad? Det är ju inget större problem att montera av kabel från blixt, sätta på diffusor och i med kabel igen under vatten för all del.

Ha dé gott
Peter Palágyi
 
Hej Peter, diffusor används för att mjuka upp ljuset, sprida det (öka blixtens vinkel) och även för att minska blixtens kraft. Ett bra hjälpmedel främst vid makro men även vid vidvinkel för att få blixtarna att täcka hela bilden, dock slår inte blixtarna lika långt.

Har du problem med överexponering vid makro är det alltså bra med diffusor. Ljuset ser också lite mindre hårt ut då, mjukare skuggor och mindre underexponerade partier. Ibland får man sjysst effekt utan dock.


TTL med G12 är lite värre. På M-läge får du inte någon förblixt från kameran alls, denna behövs för att YS110an ska fungera i TTL-läge. På AV och TV-läge kopierar YS110an kamerans blixtar och då krävs det att du har en bra optisk kabel med optimal placering för att få rätt inställning på YS. Har du dåligt ljus genom kabeln så kommer YSen att bli för starkt inställld.

Med G12 i M-läge fungerar alltså inte YS i TTL, du måste ställa YS manuellt.

Vid M-läge spelar det ingen roll vilken kvalité eller hur optokabeln är monterad så länge du får tillräckligt ljus för att YS ska utlösa.

TTL för UV är ganska överskattat men det är bara min åsikt. Försök att köra helt manuellt några dyk, använd diffusorn, ställ YS medium-lågt och kamerans blixt på minimum. Börja med f8, 1/500 och Iso 100, auto eller blixt vitbalans. Vill du ha mindre skärpedjup, för att isolera objektet mot en rörig bakgrund tex, öppna bländaren och sänk blixtstyrkan. Vill du ha mer blått/grönt i bakgrunden, sänk slutartiden. Du lär dig ganska fort vad som fungerar. Fota hellre färre objekt på fler inställningar så ser du vad som funkar.

Underexponering brukar inte vara ett problem vid makro men om det blir för mörkt, öka YS ett par steg i taget.

Blir bilden överexponerad trots lägsta inställining på YS, diffusor, f/8 (minsta bländare) och iso 100 så behöver du rikta blixten lite mer indirekt. Detta speciellt när man tar bilder på objekt i sand t.ex. Min blixt står oftast rakt emot/ovanför porten, då kysser man objektet med ljus lite lätt ovan/framifrån och det är även lättare att få till en svart bakgrund.

Använd C1 och C2-lägena för att ställa in olika scenarier, ett för makro och ett för vidvinkel tex.
 
Senast ändrad:
ANNONS