Annons

Extrautrymme vid fotografering, hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkmfoto

Aktiv medlem
Har ni någon särskild tumregel när det kommer till att lämna utrymme ifall ni tar en bild? Tänker sådant som kan vara bra att ha vid en redigering, dvs något att jobba med som svängrum ifall det krävs beskärning exempelvis.

Tacksam för tips!

Jag brukar ta en serie med bilder med olika brännvidd eftersom jag så många gånger ångrat mig efteråt "varför tog jag inte en bild med mer luft runt motivet". Eller motsatt, varför zoomade jag inte in mer.. :D
Men fotar man fåglar och annat flygande så är det ju oftast max brännvidd och hård beskärning i alla fall.. enkelt!

Senast ändrad:
Jag brukar ta en serie med bilder med olika brännvidd eftersom jag så många gånger ångrat mig efteråt "varför tog jag inte en bild med mer luft runt motivet". Eller motsatt, varför zoomade jag inte in mer.. :D
Men fotar man fåglar och annat flygande så är det ju oftast max brännvidd och hård beskärning i alla fall.. enkelt!

Låter likt hur jag tänker! Är väl kanske ganska logiskt egentligen. Mina bilder blir ofta rätt beskurna dock pga Instagram så man får ha lite extra space i åtanke!

Brukar inte tänka så, men någon gång då allt ser rätt ut förutom en viss detalj så tänker jag.. Aah tar bort det där i Photoshop.

Inte en tumregel, men kanske snarare ett tips... Om man VET vid fotograferingen att bilden kommer användas i exempelvis redaktionella sammanhang, marknadsföring eller liknande är luft runtom motivet aldrig fel och kan ibland vara ett stort plus.

Jag arbetar som tidningsformgivare och där är det vanligt med att bilder friläggs, utfallande bilder (dvs ca 5 mm av bilden behöver sticka ut utanför sidans kanter), text i bild osv. Det händer att bilder med brist på luft runtom, för hårt beskurna bilder väljs bort av den anledningen.

Men om bilden ska visas i ett annat sammanhang, exempelvis ramas in och hänga på en vägg, så kan man bortse från vad jag skrev ovan. :)

Det är ju alltid bäst om man kan få det rätt direkt. Men i vissa lägen går det inte att undvika störtande linjer och liknande optiska tillkortakommanden. Det brukar jag korrigera i efterhand och då brukar jag vara tvungen att lämna marginal för detta.

Jag tog ett nattfoto av Husaby kyrka i månsken för ett tag sedan. Först förstås stående som motivet passar för och sen tog jag flera liggande med tanke på att göra en 16x9 bild passande till datorskärmen.. Tog till MASSVIS med "luft" på sidorna men likafullt räckte det inte till vid perspektivkorrigeringen i DxO photolab :rolleyes: Båda nedre hörnen blev klippta eftersom bilden blir trapetsformad efter perspektivkorrigering, fick fuska till det med clone brush i photoshop.. Jag antar att det syns var jag har fuskat? Och jag fick ändå inte ut någon 16:9.. Skräp också! Funderar på att börja samla frimärken i stället! :p

Senast ändrad:
Jag gör som flera andra, tar flera bilder på samma motiv. Min erfarenhet är att jag alltid lyckas bättre med den slutliga beskärningen på datorns 27 tums skärm än när jag tittar i kamerans sökare. Att några pixlar försvinner är betydelselöst med dagens kameror.

Eftersom jag aldrig tycks lära mig att hålla kameran rakt :) behöver jag lite beskärningsmån runt om för att räta upp mina bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto