Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgåtergivning från FotoLabo

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin74

Aktiv medlem
Hej !

Har alltid beställt bilder från Fotolabo och varit jättenöjd.

Nu har jag bytt kamera och bilderna jag nu fått känns väldigt omättade i färgerna och nästan lite "sotiga".

det ser mycket bättre ut på skärmen som är inställd på 9300 Kelvin. (som tidigare).

Har jag haft otur denna gång ?

Är det möjligt att olika objektiv ger olika färgmättnad ? (lite snyggare färger från et bakvänt 50mm) eller kanske bara inbillning.

mvh
Martin

9300K är väl ett märkligt val av färgtemperatur. Varför inte 6500K som jag uppfattar som fotografisk standard i hemmiljöer?

9300 är standard på skärmar när dom körs från fabrik för att dom är ljusast vid den färgtemperaturen.

Det är inte alla skärmar som klarar 6500 eller tom 5500 vilket faktiskt är det bästa. Dom flesta skärmar orkar inte med utan får sämre ljusstyrka.

Men testa att köra på iaf 6500, det kan kännas gult i början, men man vänjer sig på en halvtimma. Slår du sedan tillbaka så ser man genast hur blått 9300 igentligen är.

Dagljus håller en 5500, och blå himmel i skugga 6500 eller nåt i den stilen.

5500...

Jag kan ställa ännu lägre men testar med 5500.
Säkert att ni inte skojar ?? det blev jättegult i början..
Nu ser det dock vitt ut igen och alla mina bilder blev mycket snyggare. Fast dom ser inte ut som mina papperskopior.

Jag ska konvertera till deras profil nästa gång (konstigt att dom inte göt det själva).

Kör mest på Adobe RGB.

Var noga med att skärmen orkar driva ut med tillräcklig ljusstyrka på 5500, annars är 6500 att föredra för att inte kontrast ska bli för låg och det ska bli en god ljusstyrka på det vita.

Men allt är bättre än 9300. Du har väl testat att byta tillbaka och bli totalt bländad av att det är BLÅTT.

Damocles skrev:

Men allt är bättre än 9300. Du har väl testat att byta tillbaka och bli totalt bländad av att det är BLÅTT.

Hmm...Allt ser blått ut nu när dagsljuset lyser in i rummet..t.ex papper på skrivbordet..

Men bilderna ser mycket bättre ut, det kan jag inte förneka..

mvh
Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto