Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg, S/V, analogt/digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Tjena!

Jag funderar på att ge mig på en analog kamera efter att bara har haft digitalt innan. Mörkerrums arbete verkar skoj tycker jag och analoga kameror ger ju ganska mycket mer för pengarna nu för tiden.

Men, sist jag hörde nått så var det bara s/v som var värt att framkalla. Hur är det med det där? Vad är det som skiljer i mörkerrummet mellan färg o s/v?

Ett svar som ofta återkommer när den här frågan kommer upp är att det är petigare, större krav på noggrannhet av temperaturerna, vid framkallning av färgfilm än svartvitt. Så nu var det sagt här också.

Jo det förstår jag men.. färg kontra s/v?

Är det ingen som har räknat något på vad en s/v kopia kostar och vad en färg kopia kostar att framkalla själv? Någon borde väll ha en susning?

Likaså undrar jag en sak till. Visst är det väll så att man först framkallar negativen och då på dom kan se vilka kort som blivigt vettiga? Så man inte måsste framkalla alla 36 kort på en rulle?

Ok kenneth! Är det helt vansinigt petigt och är det sjuka temperaturer? Eller handlar det om vanlig rumstemepratur aktigt?

Det var ett tag sen men när jag framkallade E6 själv så var mina kostnader i paritet med vad det kostade mig att lämna in för framkallning. Dvs runt 30 kr per rulle. Svartvitframkallningen har jag inte räknat på, men den kostar inte många enkronor per rulle.

E6 körs i 38 grader och precisionskravet är högt. Jag har aldrig kört C41 men tror att utgångspunkten även där brukar vara 38 grader.

Har kopierat mycket sv/v manuellt, en del färg manuellt och mycket färgkopiering med pappersframkallningsmaskin.

Om du ska kopiera färg manuellt (i olika skålar med framkallare, fix etc);

Det är avsevärt mycket dyrare med färgkemikalier, det luktar mer (läs; illa), kemikalierna får bytas oftare, de är känsligare (rasar ganska lätt om framkallare kommer i fix) och man får vara noggrannare med temperaturen.

Om man har en maskin som sköter själva pappers framkallningen så är det mycket trevligt med färgkopiering, men jag gillade inte skål-framkallningen.

Mvh

(och färgfilms framkallning har jag aldig gjort manuellt, vi hade 2 maskiner på jobbet. Priset där tror jag låg på 10-15kr per rulle)

För optimalt resultat i svartvitt krävs också stor noggrannhet vad gäller tider temperatur, agitering etc. Om nu någon tror att det inte är så noga med svartvitt........

jätte bra svar alla!

Nej jag tror absolut inte att det e en barnlek med s/v men jag har bara uppmärksammat att ingen verkar prata om att dom själva framkallar färg så..

Men kostnaderna blir inte så jätte stora i vilket fall som? Hur är det men att framkalla själva negativen till färg kort? Om det inte är så svårt o dyrt så kanske man kan göra det och sen lämna in dom neg. man gillar för framkallning och förstoring mm.?

Tror inte du skall se något ekonomiskt i detta.
Det du ska fråga dig är. Vill jag jobba med att framkalla själv.
För en del är det kul för andra kul en liten stund.
Tar tid och plats.
Ingen ekonomi.
Tycker du ska söka upp någon som har ett labb och prova på där.
Mvh/-Anders

Det är troligen lika dyrt att bara lämna in neggen för endast framkallning, sen väljer du ut själv vilka du vill ha på papper.

Kemikalierna för färgframkallning är inte direkt billiga, och blir snabbt gamla.

/Henri

hmm... då kanske man skulle hålla sig till att framkalla s/v hemma och göra färgen på framkallnings ställe...

Jag tycker absolut framkallning verkar jätte kul! Men man måsste ju också tänka lite på pengarna. Det är ju trotts allt det som har hållt mig till digitalt innan. Men nu känner jag att jag vill testa analogt och framkallning.

Svartvit kopiering görs i "mörkrum", d.v.s. ett ganska mörkt rum. Färgkopior görs i mörkrum, d.v.s. i totalt mörker. Dessutom är korrigeringen av färgerna inte så enkel, man måste vara väldans bra på de tre grundfärgerna och hur de förhåller sig till varandra. Det är helt enkelt mycket svårare att kopiera färg. Men, det går. Mitt råd är dock: kör svartvitt analogt och digitalt färg. Så gör jag.

Kheldoron skrev:
Ok kenneth! Är det helt vansinigt petigt och är det sjuka temperaturer? Eller handlar det om vanlig rumstemepratur aktigt?

Egentligen ska du inte fråga mig, jag har aldrig provat. Men här på Fotosidan har jag tagit del av ganska många liknande beskrivningar av färgfilmsframkallning (som ovan), så jag har väl förstått vad det hela handlar om.

ANNONS
Götaplatsens Foto