Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färghantering i virtuella maskiner

Produkter
(logga in för att koppla)

[email protected]

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en dator med Windows 7, men vill egentligen köra Linux (för det tycker jag är trevligare och bättre. Debatter kan vi ta i PM om någon vill). Det som hindrar mig från att gå över är Adobes ovilja att ge Linux fina foto-/videoredigeringsprogram (äger och använder mig av hela Master Collection CS6 samt Lightroom 4).

När jag får tillfälle ska jag göra en djupdykning i virtuella maskiner för att se om jag kan snickra ihop en lösning där Windows körs som gäst-OS (eller någon form av delokaliserad maskin kanske? :p), men det går (vad jag vet) inte att köra någon enkel lösning med VirtualBox eller liknande utan att slösa mängder med prestanda.

Men ett steg på vägen skulle vara att köra lättare program (tänker främst på Lightroom) i en VM i VirtualBox. Det enda jag oroar mig för på den fronten är om VirtualBox ger motsvarande färghantering som en reell Windows-maskin skulle ha (snackar alltså utsignalen till skärm, inte skrivare eller något).

Finns det någon som känner till hur det ligger till? Är signalen mellan en VM och den fysiska skärmen "samma" som signalen från en fysisk maskin till skrämen?

MVH

Jag har inget svar på frågan men jag kör en del Windows installationer på VMWare och så vitt jag förstår är det ett extra lager för just grafiken så jag tror det skulle bli lite bökigt att få till kalibrering och profilering av skärm. Detta är dock bara en gissning - jag vet inte.

Med tanke på hur pilligt det är med kalibrering redan i en vanlig Windows miljö så tycker jag det enkla borde vara att köra just bildbehandlingen på din Windows 7 dator.

Sedan kan du väl köra allt annat på en Linux lösning om du nu föredrar det. En sådan burk behöver väl inga speciella prestanda så det borde ju billigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto