Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färginterpoleringsmetod från din råkonverterare

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag undersökte vilken färginterpoleringsmetod Lightroom Classic från 2018 använde sig av och det ser ut som AHD (Adaptive Homogeneity-Directed).
Jag undrar därför om senaste Lightroom/Adobe Camera Raw också kör AHD samt hur Enhance details ser ut när man kör den mot testfilen porcupine.dng. Jag hade gärna testat Canon Digital Photo Professional, men då kommer man behöva skapa en CR2-fil.

Övriga program är också av intresse. Stäng av så mycket som möjligt såsom brusreducering och uppskärpning. Hittills har jag kört Capture One (som har okänd metod) och RawTheperee med dess alla metoder (AMaZE, RCD, VNG4 osv).
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har de ingen databas där alla laddat upp testresultat m?


Försökte hitta men hittade ingen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Det ser ut som jag äntligen hittat Capture Ones färginterpoleringsmetod.
ECW Demosaicing. Så här står det om den:

Expanding Chroma Weighted Demosaicing. Creates images with very natural film like characteristics and “grain”. Gives the best results when small point like detail approaches the maximum resolution of the sensor. Trade-Offs: Best point resolution and very natural image grain vs. increased “zipper” and color artifacts.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Luminar 4 ser ut att använda VNG4. Så här beskrivs metoden av RawPedia:

"If you use a medium format technical camera with near-symmetrical wide angle lenses such as the Schneider Digitar 28mm or 35mm it's likely that the image captured by your sensor will contain some crosstalk between photosites, especially if the lens is shifted (due to the low angle of incoming light from these lenses some light leaks over to the next pixel on the sensor), and in this case you can get mazing artifacts with AMaZE and DCB because of the green channel separation caused by the crosstalk. If you combine a mirrorless camera using an adapter with a wide angle lens designed for film, you may also get crosstalk. It can then be better to use the VNG4 algorithm (Variable Number of Gradients), which handles this situation well, at the cost of some fine detail."
 
ANNONS