Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgkorrigering enligt Kelby funkar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Thirtwain

Aktiv medlem
Jag försöker följa Scott Kelbys råd om färgkorrigering i "Photoshop för digitalfotografer" kapitel 6. Slutresultatet blir oftast sämre än det jag utgick ifrån.

Kelbys exempelbild blir ljusare och får en fin lyster. När jag försöker följa hans råd blir bilden snarare blek än ljus och den förlorar i mättnad. Dessutom förändras de temperaturinställningar som jag har gjort i RAW; oftast får bilden grönstick då jag pipetterar.

Riktigt illa blir det då jag försöker följa hans råd för att hitta neutralt grått (s. 168 i den svenska versionen av boken). Det ger bilden rejäla färgstick.

Möjlig förklaring till mina problem:

När jag ska ställa in rekommenderade CMYK-värden i Färgväljaren förändras värdena för RGB. Till exempel: Det rekommenderade värdet för svartpunktens Cyan är 50. Men då jag väljer detta värde förändras värdet för rött i RGB-fältet till 27 fast det, enligt boken, bör vara noll när Cyan är 50.

Om detta är problemet, hur kopplar jag då ifrån den inbördes påverkan i färgväljaren som RGB-fälten och CMYK-fälten har på varandra?

vad jobbar du i för färgprofiler?
dels för RGb o dels för CMYK

Under Edit, Color settings

Sen i RGB valet där, klicka ner den listan o scrolla uppåt, vad stär i Monitor RGB

Där skall din kaliberingsprofil stå

Roine

Detta är mina färgprofiler:

Adobe RGB 1998

Europe ISO Coated FOGRA27

Det är väl den infon du frågade efter?

Jag ska kolla den där länken. En hundralapp kan det vara värt att få lite interniformation. Framför allt är de som administrerar detta ypperliga forum värda en hundring.

hej
japp, men mellan rgb o cmyk råder ju ett matematiskt samband beroende på dessa två profiler.
Amerikanarna har en annan CMYK profil, så du bårde inte få de värden boken visar som jag förstår det.

Ställer du den amerikanska cmyk profilen kanske det ändras.

Är dock ingen hävert på detta.

http://www.ekdahl.org/

Han har pejl på läget, här finner du det mesta.

ANNONS
Götaplatsens Foto