Annons

Färgläge på Minolta D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
Hejsan
suttit och funderat över detta med färgläge. Vilket färgläge skall man använda på min D7D finns 3st
1 Naturl: sRGB
2 Naturl+: sRGB
3 Inb Adobe RGB

Vad är skillnaden tycker inte jag märker någon skillnad alls när jag provar att fota idom olika lägena

Odden skrev:
Hejsan
suttit och funderat över detta med färgläge. Vilket färgläge skall man använda på min D7D finns 3st
1 Naturl: sRGB
2 Naturl+: sRGB
3 Inb Adobe RGB

Vad är skillnaden tycker inte jag märker någon skillnad alls när jag provar att fota idom olika lägena

Om du har för avsikt att skriva ut bilder använd Adobe RGB.
Mitt råd blir att alltid fota i Adobe RGB.
sRGB är mer för att användas på webben och i så fall kan man alltid konvertera från Adobe RGB i ett bildbehandlingsprogram till sRGB.

Dessutom har du två olika Adobe RGB på din kamera.
Nämligen AdobeRGB och inbäddad Adobe RGB.
Inbäddad vet jag inte riktigt vitsen med utan gör som de flesta andra, nämligen använder Adobe RGB.

Har kollat in min kamera men har bara Inb Adobe RGB hittar inget i manualen till D7D heller att det skall finnas AdobeRGB och inbäddad Adobe RGB

Det är inte så att det bara på D5D man kan välja inbäddad/icke inbäddad?

Jag kör D7D och kan inte välja

Eftersom jag har båda valen på min D5D så trodde jag förstås att det också var så på D7D.

Det förenklar ju saken, använd inb Adobe RGB.

Tack Lasse för svaren nu fick ett problem mindre märkte skillnaden när jag printade ut bilder
/Johnny

Eftersom jag har D5D så finns det ju som sagt 2 val, Adobe RGB och inbäddad Adobe RGB. Vad är det för skillnad? Vad ska man välja?

Tomas J skrev:
Eftersom jag har D5D så finns det ju som sagt 2 val, Adobe RGB och inbäddad Adobe RGB. Vad är det för skillnad? Vad ska man välja?

Jag har ju också D5D och väljer än så länge inte den inbäddade helt enkelt för att jag inte hunnit sätta mig in i vad det innebär.

Vad jag förstår (läs tror) så har andra kameramärken inte inbäddad aRGB.

Dock misstänker jag att det finns fördelar med den inbäddade varianten eftersom storebror D7D bara har den möjligheten.

Det verkar som vi som håller till i detta forum är rätt så nybörjare med tanke på hur svårt det verkar vara att få svar på frågor här.

Man kanske skulle ställa denna fråga i något annat lämpligt forum här på Fs?

Lasse H skrev:

Det verkar som vi som håller till i detta forum är rätt så nybörjare med tanke på hur svårt det verkar vara att få svar på frågor här.

Man kanske skulle ställa denna fråga i något annat lämpligt forum här på Fs?

Japp jag funderar på det också funderar på om någon av experterna kan detta bra tex

Odden skrev:
Japp jag funderar på det också funderar på om någon av experterna kan detta bra tex

Ja fast i ditt fall är det ju rätt enkelt.
sRGB är "sämre" kvalitet som lämpar sig bäst för webben.
aRGB är en större färgrymd helt enkelt, med fler nyanser, av vilka en del inte en bildskärm klarar av att visa, men däremot lär synas om man skriver ut i hög kvalitet.

Ska dock undersöka vad skillnaden är mellan de olika aRGB varianterna.

Lasse H skrev:
Ja fast i ditt fall är det ju rätt enkelt.
sRGB är "sämre" kvalitet som lämpar sig bäst för webben.
aRGB är en större färgrymd helt enkelt, med fler nyanser, av vilka en del inte en bildskärm klarar av att visa, men däremot lär synas om man skriver ut i hög kvalitet.

Ska dock undersöka vad skillnaden är mellan de olika aRGB varianterna.

Japp imitt fall är det ju rätt enkelt men kul om man kunde lista ut skillnaden mellan aRGB varianterna en kompis funderar på att köpa en D5D och kan vara bra att veta skillnaden då

Tomas J skrev:

Nu kan jag inte Minoltas kameror, men det bör vara så att båda lägena konverterar till en och samma färgrymd, Adobe RGB. Skillnaden mellan de två är att den inbäddade infogar profilen Adobe RGB i bilden. Det innebär att när du sedan öppnar bilden i Photoshop kommer programmet att se att det finns en färgrymd i bilden och använda den. Om du väljer att använda Adobe RGB kommer du få upp en dialogruta som frågar dig vilken färgrymd du vill tilldela din bild (förutsatt att du har dina färginställningar rätt).

Färgmässigt är det alltså ingen skillnad, utan bara vilken information som finns infogad i bildfilen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto