Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)

Osquar

Aktiv medlem
Holá
Tänkte höra om någon har pelj på varför jag erhåller mindre färgskillnader mellan Nikon View och RAW-konverteraren i PS CS.

Jag plåtar i AdobeRGB och har PS inställd på samma färgrymd. Nikon View är inställd i en Nikon-baserad sRGB-rymd (finns bara ett antal olika Nikon-färgrymder, alltså ingen AdobeRGB).

Det märkliga är att färgerna i Nikon View upplevs som "perfekta", medans färgerna på samma bild i RAW-konverteraren/PS upplevs sämre. Man tycker det borde vara tvärtom...

Hur jag än sedan försöker justera med pipetter och temperaturer i RAW-konverteraren, så uppnår jag inte samma (önskade) färgnyanser som i Nikon View.

Tips???

Oscar

Osquar skrev:
Tänkte höra om någon har pelj på varför jag erhåller mindre färgskillnader mellan Nikon View och RAW-konverteraren i PS CS.
Jodå, jag har bra pejl, jag pysslar med att programmera min egen färgkorrigering.

Frågan är dock en "standardfråga" här i forumet och svaret är att alla råkonverteringsprogram ger olika färger.

Med vissa Canon-konverterare kan man välja att få ut bilden som "linjär". Då får man bilden utan färgkorrigering och därmed samma utseende som bilden får om man använder dcraw. Detta är (alltså) enda fallet jag känner till då man får samma färg från olika råkonverteringsprogram.

Det märkliga är att färgerna i Nikon View upplevs som "perfekta",[...]
Vet inte om jag missförstår något, men det är väl trevligt att du tycker Nikonprogrammet ger bra färg på dina Nikon-tagna bilder. Att alltså Nikon-programvaran gör sitt jobb! Det är lite mer begärt av Adobe att lyckas med samma sak för alla de kameramodeller de stöder i sin programvara.

Lösningen i ACR (Adobe Camera Raw) finns bakom fliken "kalibrera". Där bör det gå att vrida till färgerna så att de (mer) liknar Nikons.

Idealt ska för övrigt ACR, utan finjustering i kalibrerafliken, ge samma färg från olika kameramodeller. Om det är så vet jag inte.

Okej, jag ska kolla upp kalibreringen i RAW. Har sett det alternativet, men ännu ej vågat fingrat på dessa spakar... ;-)

Det är framförallt blå himmel/blått vatten som "ballar ur" lite. Blir lixom lite röd-stick (magenta?) i det blåa.

Tackar!
Oscar

ANNONS
Götaplatsens Foto