Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgskiftningar i bildserie

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Jag sitter just och försöker behandla bilder som jag tog under en skateboardtävling inomhus. Jag dock problem med färgerna...

Jag tyckte jag var klipsk som tog med mig ett QPCard (gråkort för vitbalans) och fotade i lokalen för att jag sedan enkelt skulle kunna ställa vitbalansen i Lightroom. När jag importerat bilderna så ställde jag in vitbalansen på bilden jag tagit på gråkortet. Sedan synkade jag alla andra bilder med denna och trodde då att jag skulle få likadana färger i alla bilder. Inte då...

Nedan visas två bilder som togs i serie. Tidsskillnaden är bara en bråkdels sekund. Kameran var manuellt inställd och alla inställningar är därför identiska (exponering, ISO etc.). I Lightroom har bilderna exakt samma inställning för vitbalans (Temp och Tint).Trots detta är det en ganska rejäl skillnad på färgerna i bilderna.

Så här är det i flera av bildserierna jag tog. Lokalen har lysrörsbelysning. Jag fotar med en Canon 7D.

Vet nån vad detta beror på och om det går att ordna utan att behöva korrigera alla bilder manuellt (det är många bilder).

Bilagor

• 091107_SkateTävling_0591.jpg
    091107_SkateTävling_0591.jpg
    14.9 KB · Visningar: 239
  • 091107_SkateTävling_0592.jpg
    091107_SkateTävling_0592.jpg
    14.9 KB · Visningar: 244
Lysrör

Jag sitter just och försöker behandla bilder som jag tog under en skateboardtävling inomhus. Jag dock problem med färgerna...

Jag tyckte jag var klipsk som tog med mig ett QPCard (gråkort för vitbalans) och fotade i lokalen för att jag sedan enkelt skulle kunna ställa vitbalansen i Lightroom. När jag importerat bilderna så ställde jag in vitbalansen på bilden jag tagit på gråkortet. Sedan synkade jag alla andra bilder med denna och trodde då att jag skulle få likadana färger i alla bilder. Inte då...

Nedan visas två bilder som togs i serie. Tidsskillnaden är bara en bråkdels sekund. Kameran var manuellt inställd och alla inställningar är därför identiska (exponering, ISO etc.). I Lightroom har bilderna exakt samma inställning för vitbalans (Temp och Tint).Trots detta är det en ganska rejäl skillnad på färgerna i bilderna.

Så här är det i flera av bildserierna jag tog. Lokalen har lysrörsbelysning. Jag fotar med en Canon 7D.

Vet nån vad detta beror på och om det går att ordna utan att behöva korrigera alla bilder manuellt (det är många bilder).

Lysrör kan ofta ge detta resultatet. Du får lov att fixa alla bilderna manuellt om du vill att färgerna ska se lika ut.

Vissa typer av lampor och lysrör har inte en stabil färgtemperatur utan varierar lite hela tiden.

Det är bara att justera en bild i taget, tyvärr.

EDIT: För långsam igen. :)

Den goda nyheten är dock att du troligen inte måste fixa dom en och en manuellt.

Lösningen är att använda funktionen "Match color" med en referensbild som är korrekt i färgerna. Är man fiffig så gör man då ett funktionsmakro/Action som man sen proccessar på alla bilderna. Bör ge hyffsat resultat.

Exempel:

Referensbild:
referens.jpg

Bild före Match Color:
before.jpg

Bild efter Match Color:
after.jpg

Bra tanke, men det beror kanske på vilken Photoshop-version man har om den möjligheten finns (?)

Bra tanke, men det beror kanske på vilken Photoshop-version man har om den möjligheten finns (?)

Stämmer bra! Jag bara utgick från att TS har tillgång till någon hyffsat modern version av PS, tänkte inte riktigt på att alla inte har det :) Jag är osäker på i vilken version "Match color" dök upp.

Stämmer bra! Jag bara utgick från att TS har tillgång till någon hyffsat modern version av PS, tänkte inte riktigt på att alla inte har det :) Jag är osäker på i vilken version "Match color" dök upp.

Jag vet inte alls heller, men det kan vara så att det t.ex. inte finns i LE-version som följer med kameran. Annars tack för idén, måste prova själv hur bra det fungerar.

En lösning är att använda längre slutartid, då kommer färgåtergivningen bli jämnare. Men då kan du antagligen inte ta den typ av bilder du vill ;) ... så efterbehandling är nog svaret.
Mycket riktigt. Att ha längre slutartid var inte ett alternativ i detta fall. :)

Den goda nyheten är dock att du troligen inte måste fixa dom en och en manuellt.

Lösningen är att använda funktionen "Match color" med en referensbild som är korrekt i färgerna. Är man fiffig så gör man då ett funktionsmakro/Action som man sen proccessar på alla bilderna. Bör ge hyffsat resultat.

Tack för tipset! Får testa det (kör PS CS4). Dock hade jag hoppats på att kunna göra det i Lightroom. Jag sitter faktiskt och funderar på att göra bilderna svartvita för att slippa problemet... :p

Hej !
Hade du vitbalanse på något fast läge vid fotograferandet ?

))MW
Hmmm, det minns jag inte. Tror jag tänkte att det inte spelade någon roll eftersom jag fotade i RAW och trodde att jag skulle kunna korrigera alla bilder med hjälp av gråkort. Så brukar jag göra normalt då jag fotar (blixt, glödlampsljus och naturligt ljus) och det brukar fungera, men inte i detta fall.

Ja, det är ju en klar nackdel att behöva göra det i PS när man jobbar i LR!

Svartvitt är snyggt! Den metoden hade jag garanterat kört :) Troligen i kombination med pålagt simulerat korn :)

...
Dock hade jag hoppats på att kunna göra det i Lightroom. Jag sitter faktiskt och funderar på att göra bilderna svartvita för att slippa problemet... :p

...
eftersom jag fotade i RAW
...

Eftersom du har plåtat i RAW så tar det ju faktiskt inte så väldigt mycket tid per bild att fixa till det i LR.

Vore jag du skulle jag testa att sätt vitbalansen på automatisk på den första bilden.
Blir det bra kan du sedan markera samtliga bilder, och testa att använda "synk-funktionen" på alla de övriga bilderna.

Borde i alla fall vara värt ett försök.

ANNONS
Götaplatsens Foto