Annons

Färgskillnad CS och Powerpoint

Produkter
(logga in för att koppla)

Bent C.

Aktiv medlem
Jag använder ofta mina bilder till att illustrera föreläsningar. När jag har redigerat en bild klart i PS CS2, kopierar den och klistrar in den i en Powerpointslide, är det nästan alltid ganska stor skillnad på den färdiga bilden i CS2 och den inklistrade bilden i PP. PPbilden är mesigare med lägre färgmättnad. Någon som vet vad som är fel (och det är inte det mest uppenbara, jag har konverterat till s-rgb redan i CS2, alternativt haft s-rgb hela vägen)?

Bent C. skrev:
Jag använder ofta mina bilder till att illustrera föreläsningar. När jag har redigerat en bild klart i PS CS2, kopierar den och klistrar in den i en Powerpointslide, är det nästan alltid ganska stor skillnad på den färdiga bilden i CS2 och den inklistrade bilden i PP. PPbilden är mesigare med lägre färgmättnad. Någon som vet vad som är fel (och det är inte det mest uppenbara, jag har konverterat till s-rgb redan i CS2, alternativt haft s-rgb hela vägen)?

Om du ska visa bilden på samma dator som du redigerar den på, konvertera till skärmprofilen. Om du använder en videoprojektor, konvertera till den profil som denna använder.

Problemet med detta är att du kan inte använda bilden på en annan projektor, eftersom den har en helt annan profil.

Stefan

Jag förstår att jag måste konvertera bilden om den ska se korrekt vid visning med en projektor, eftersom projektorn har en annan profil än min skärm. Jag förstår däremot inte varför jag måste konvertera bilden om jag visar den på exakt samma skärm men i ett annat program. Visar CS2 och Powerpoint bilder på olika sätt? Annars tycker jag att samma skärm borde ha samma profil oberoende av program, men det gäller förstås bara om programmen fattar det.

mvh

Bent

Bent C. skrev:
Visar CS2 och Powerpoint bilder på olika sätt? Annars tycker jag att samma skärm borde ha samma profil oberoende av program, men det gäller förstås bara om programmen fattar det.

mvh

Bent

Problemet är att PowerPoint inte fattar detta. Vill du använda ett presentationsprogram som kan förstå och använda skärmprofiler är Acrobat ett bättre val.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto