Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har en Epson 915 som har en svart färgpatron och en kassett med resten av färgerna.
Kassetten håller inte länge. Kan det vara så att om en färg i kassetten har förbrukats, då visar den "tom" även för all övriga?
Numera finns det skrivare med 8 separata färgpatroner som efteråt i inköp kostar 180,-/st.
En stor kostnad totalt.
Men blir det billigare i längden, eftersom jag bara behöver förnya den enstaka färgen som har tagit slut?
Mvh
Wolfgang

De flesta skrivare fungerar precis så som du beskriver. När en av färgerna i "multifärg-patronen" är slut visar mjukvaran att hela färgpatronen är slut och måste bytas.

På den Epson R2400 jag har finns det 8 separata patroner som byts individuellt. Det är ett flexiblare system men jag upplever inte att bläckkostnadem påverkas nämnvärt. Jag skulle förmoda att tillverkarna har kompenserat sig med ett högre pris per ml bläck i de separata patronerna. Dessutom har jag hört att vissa skrivare med separata patroner "luftar" samtliga munstycken fastän man bara byter en patron. Detta leder naturligtvis till en viss förbrukning av alla bläck när man byter endast en patron.

Det enda sättet att få bra bläckekonomi tror jag är att ha en skrivare med stora bläckpatroner. Jag har hört av "skrivarproffs" att driftskostnaden för en Epson 4800 (A2-skrivare med 110 eller 220ml patroner) är mindre än för en R 2400 (A3-skrivare med 15-20? ml) i varje patron.

Hoppas att du blev lite klokare.

Mvh

Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto