Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgtoner och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias l

Aktiv medlem
Hur vanligt är det att objektiven "färgar" bilderna? Jag fotade ett tag parallellt med en Canon EF kamera och en gammal manuell Minolta med 50mm f1,8. Bägge hade samma typ av diafilm, men när jag fick bilderna var det stor skillnad på färgerna. I Minolta fallet drog bilderna mot gult och med Canon optiken (en cheapo 28-80) snarast något åt blått.

När tidningen Foto testar objektiv verkar man fokusera helt på mätbara saker som skärpa, distorsion och vinjettering. Färgåtergivning och kontrast läser man mer sällan om. Varför?

På 1970-talet var detta ett stort diskussionsämne. Idag hör man inget om detta. Antagligen för att det inte längre är ett så stort problem. Canon säger sig ha samma färgton i alla sina objektiv. Jag har heller inte hört någon beklaga sig över skillnader mellan piratobjektiv och orginal gällande färgton.

En annan anledning till att debatten klingat av är att allt färre fotograferar med diafilm.

Du skev att din Minolta var gammal - antagligen är det förklaringen till skillnaden. Med moderna objektiv tror jag inte du skulle sett någon skillnad - och därför är det inte heller lönt att testa detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto