Annons

Färgvinjettering Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX och objektivtips

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Canon 40D och köpte förra sommaren ett vidvinkelobjektiv, Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX, från Cyber. Jag har ingen tidigare erfarenhet av vidvinkelobjektiv, men har varit mycket nöjd med det, framförallt pga den låga distortionen och den utsökta skärpan.

Jag har använt det en hel del utan att upptäcka något konstigt med det. I vintras tog jag en del bilder i mycket tjock dimma. Motiven var därför nästan jämngrå. Då upptäckte jag en färgvinjettering på bilderna. Den syns tydligt på bilden jag bifogar. Grönt utåt kortsidorna och hörnen och en stor ring av magenta i bildens mitt. Vanlig vinjettering kände jag till, men inte vinjettering i färg.

Jag började undersöka tidigare bilder och upptäckte att färgvinjetteringen fanns även där. Den syns endast mycket svagt under mer normala ljus- och färgförhållanden, men framträder tydligare på motiv med låga kontraster och låg färgmättnad. Det är därför jag inte upptäckt det förrän efter så pass lång tids användning.
På nätet hittade jag en artikel där fenomenet beskrivs. Det uppkommer i optiken när rött, grönt och blått bryts något olika. Jag har däremot inte hittat någonting om att detta objektiv skulle lida av det problemet.

Nu har objektivet varit inne för test i c:a sex veckor och skickats till både Tyskland och Holland. Såvitt jag förstår har de verkstäder som undersökt det ännu inte kunnat fastslå om färgvinjetteringen faller inom felmarginalen eller om det är något fel på optiken.

Jag börjar tröttna på att bara vänta och Cyber har nu erbjudit mig att få objektivet utbytt mot ett nytt likadant eller få pengarna tillbaka. Av det följer alltså att jag också kan välja ett annat objektiv om jag vill.

Nu känner jag mig lite rådvill och vet inte riktigt hur jag ska göra. Därför har jag två frågor.

1. Är det någon som vet om Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX normalt ger så här kraftig färgvinjettering vid den typen av motiv som på min bild?
I så fall är det ju ingen idé att byta till ett nytt likadant.

2. Om jag väljer att byta till ett annat objektiv vore jag tacksam för tips om bra vidvinkelobjektiv i ungefär samma prisklass.
Jag har sett att det finns många andra trådar om vidvinkeltips, men jag ville ändå starta en egen tråd eftersom detta med färgvinjetteringen är av stor betydelse för hur jag väljer att göra.
Mitt Tokina kostade c:a 7.500 kr, men några tusenlappar hit eller dit spelar ingen roll.
Det enda vidvinkelobjektiv jag känner till för övrigt är Sigmas 10-20. Det verkar tävla i ungefär samma division och har precis som Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX fått mycket goda omdömen.

Mvh.
Lasse C

Bilagor

• IMG_1896.jpg
    IMG_1896.jpg
    55.1 KB · Visningar: 586
jag kan inte säkert säga vad färgskiftningen i dina bilder kommer ifrån, men färgvinjettering förekommer för vissa kombinationer av kamera (sensor) och objektiv, speciellt vidvinkelobjektiv.

över varje pixel på sensorn sitter en 'mikrolins' som fokuserar ljuset på den ljuskänsliga delen av pixlen. effektiviteten hos dessa linser minskar med större infallsvinkel och mer långvågigt ljus, motsvarande rött ljus som träffar långt ut på sensorn.
följdaktiligen får man en färgvinjettering som drar åt blått.

ett extremfall är leica M9 i kombination med de mest vidvinkliga M-objektiven:
http://chromasoft.blogspot.com/2009/10/vignetting-correction-issues-on-leica.html

Svårt

Att konstruera och tillverka extrema vidvinkelobjektiv är mycket svårt. Är det dessutom ljusstarka så är det ännu svårare och om det också är en zoom så är det ett koststycke att få det att fungera i alla lägen. Du kanske skall fundera på att gå ner lite i ljusstyrka till f4? Försök låna ett Tokina 12-24/4 eller ett Canon EF-s 10-22/3,5-4,5 och testa på din kamera.

Jag har också det här objektivet. Jag har kollat de grå bilder som jag har, och kan inte se det fenomen som finns på din bild . Jag har det på en Nikon D200.
Jag är väldigt nöjd med objektivet.

Hej!

Tack för era svar och tips!
jag kan inte säkert säga vad färgskiftningen i dina bilder kommer ifrån, men färgvinjettering förekommer för vissa kombinationer av kamera (sensor) och objektiv, speciellt vidvinkelobjektiv.
...
ett extremfall är leica M9 i kombination med de mest vidvinkliga M-objektiven:
http://chromasoft.blogspot.com/2009/10/vignetting-correction-issues-on-leica.html
Det var nytt för mig att det kan vara just kombinationen av en viss kamera och ett visst objektiv som ligger bakom problem av den här typen.
Tack för länken. Ja, det var verkligen extremt. Men det verkar röra sig om samma problem.
Du kanske skall fundera på att gå ner lite i ljusstyrka till f4? Försök låna ett Tokina 12-24/4 eller ett Canon EF-s 10-22/3,5-4,5 och testa på din kamera.
Tack för tipset! Jag visste inte att svårigheten att tillverka vidvinklar ökade med ljusstyrkan. Och jag behöver faktiskt inte 2,8. Den höga ljusstyrkan var en lockande egenskap hos objektivet som bidrog något när jag valde, men i praktiken använder jag det mycket sällan. Oftast använder jag nog f8 och däromkring utan att få några problem med långa slutartider eller höga ISO.
Jag ska tänka på ljusstyrkan om det blir aktuellt att få objektivet utbytt mot ett annat.
Jag har också det här objektivet. Jag har kollat de grå bilder som jag har, och kan inte se det fenomen som finns på din bild . Jag har det på en Nikon D200.
Jag är väldigt nöjd med objektivet.
Då kan det kanske vara så att just kombinationen 40D och Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX inte är så lyckad. Detta kanske också är orsaken till att verkstädernas tester dröjer så, att kombinationen kamera och objektiv är viktig, som zingiber skrev. Jag trodde att de ganska snabbt skulle kunna konstatera om vinjetteringen ligger inom felmarginalen, men om de måste väga in kameramodell i testerna blir det ju betydligt mer komplicerat.

Mvh.
Lasse C

Jag fotar också med Tokina 11-16 och en 40D och har precis samma fenomen. Tog några snabba bilder på en grå himmel och fick grönt färgstick ute i kanterna, dock blev det inget med magenta i mitten. För egen del kan jag leva med problemet då jag tycker att objektivet är så bra i övrigt.

Jag fotar också med Tokina 11-16 och en 40D och har precis samma fenomen. Tog några snabba bilder på en grå himmel och fick grönt färgstick ute i kanterna, dock blev det inget med magenta i mitten. För egen del kan jag leva med problemet då jag tycker att objektivet är så bra i övrigt.

Tack, det var mycket intressant att veta! Jag tittade på Cybers testbilder med objektivet, som också var tagna med en 40D, men kunde inte se någon färgvinjettering. Å andra sidan fanns det ingen testbild som var riktigt grå.
Men utifrån det du skriver verkar det högst sannolikt att det inte är något fel på mitt objektiv, utan att vinjetteringen ligger inom felmarginalen, åtminstone i kombination med 40D.
Magentan i mitten på min bild behöver inte vara något fel. Den kan helt enkelt bero på att jag kör med en fast vitbalans, 5800 K, oavsett väder och ljus, och korrigerar vitbalansen i efterhand när så behövs. Det är just det faktum att det skiljer i färgbalans mellan bildens mitt och dess kanter som fick mig att reagera.

Som jag nämnde i mitt första inlägg har Cyber erbjudit mig att få objektivet utbytt mot ett annat, likadant eller något annat objektiv. Åtminstone så länge verkstaden inte kunnat konstatera om det är något fel på mitt eller inte.
Jag har letat runt lite och läst lite tester, men jag har inte kunnat hitta något som verkar bättre på det hela taget, såvida jag inte är beredd att betala över 20.000 kr, och det tycker jag är för dyrt.

Så jag går lite i valet och kvalet hur jag ska göra, men jag är mycket tacksam att jag fick veta att du har samma färgvinjettering med kominationen Tokina 11-16 och 40D. Eftersom det då verkar som att problemet finns där med den kombinationen har jag mer underlag för att bestämma mig hur jag ska göra.

Fler tips om vidvinkelobjektiv och erfarenheter av kominationen Tokina 11-16 och 40D är mycket välkomna.

Mvh.
Lasse C

Färgvinjettering är inte något konstigt. Det är ännu mycket tydligare med mitt Zeiss 35/2, som alla brukar höja till skyarna (så även jag). Tokinan förefaller mycket skarp och fin redan från full bländaröppning, så då får man nog räkna med lite eftergifter på andra plan.

Ditt bildexempel är ju ganska extremt. Sådär jämngrå motiv fotograferar du väl inte så ofta? Jag skulle bli mycket förvånad om det syns alls i icke-grå motiv.

Ditt bildexempel är ju ganska extremt. Sådär jämngrå motiv fotograferar du väl inte så ofta? Jag skulle bli mycket förvånad om det syns alls i icke-grå motiv.

Ja, det var extremt dimmigt och jämngrått den dagen. Ju mer kontraster och färgmättnad ett motiv har, desto mindre syns färgvinjetteringen. Jag hade fotat en hel del med Tokina 11-16 utan att märka detta tidigare. Det var först när jag gick igenom bilderna från den där dimmiga dagen jag reagerade och började undra om något var fel.
När jag sedan tittade tillbaka på tidigare bilder jag tagit med Tokina 11-16 såg jag att färgvinjetteringen även fanns där. Nätt och jämnt skönjbar på bilder tagna soliga dagar med starka kontraster och mättade färger. Lite mer påtaglig på bilder jag tagit under vintern med mycket snö i motiven.

Det som verkligen förvånar mig är att jag inte ens hade märkt färgvinjetteringen på vintermotiven under mer normala ljusförhållanden. Men nu efter jag blivit medveten om den ser jag den ganska tydligt. Det är ett väldigt tydligt exempel på hur olika man kan uppfatta bilder beroende på vad man tittar efter. Innan tittade jag nog mest efter hur distortionen och skärpan blev, och märkte överhuvudtaget ingen färgvinjettering.

Vad gäller just distortion och skärpa är jag annars mycket nöjd med Tokina 11-16. Briljant skärpa och aldrig en böjd linje. Störtande linjer inåt blir det på vissa motiv men de är spikraka och lätta att räta upp i PS. Ingen fisheyetendens alls vad jag kan se.

Jag funderar ändå starkt på att välja ett Canon 10-22 istället nu när jag har möjligheten att byta till ett annat. Inte för att jag tror att det skulle vara helt fritt från problem, men jag hoppas på en svagare färgvinjettering och jag har fått ett mycket gott intryck av det objektivet när jag hört mig för sedan jag skrev här senast.

Så ni som har erfarenhet av Tokina 11-16 och/eller Canon 10-22 i kombination med 40D, det vore väldigt intressant att höra vad ni tycker, både vad gäller eventuell färgvinjettering och om objektiven i allmänhet.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto