Annons

Fästa peak design-strap på objektivfoten (Sony 200-600)?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Fick hem Sony 200-600an idag och tänkte först "Fan vad smutt att fästa remen direkt på objektivet", men det blev så fruktansvärt obalanserat och remen kom ivägen för kameran när man ska bränna av ett par foton! Så jag tänkte jag testar att göra som på Nikon 200-500 bara och fästa i foten. Det fungerade ju bra på den i alla fall för man kan inte råka ta bort själva foten från kragen.

På 200-600 kan man ju det dock, även om man måste skruva upp först. Vad har ni för erfarenheter kring det? Har ni råkat tappa objektivet i marken någon gång? ;P

Är så himla dyngnojig nu att något ska skita sig igen. ;D

IMG_3359.JPG
 

Swehunt

Medlem
Jag har samma objektiv och använder peak design remmen. Jag tycker det fungerar perfekt, jag har kameran hängandes på höften och aldrig upplevt att remmen skulle vara vägen.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Läste runt lite och några hade haft problem med att skruvarna i plattan som foten sätts in i hade gått av. Det känns ju SÅDÄR. ;D Kanske bäst att fästa peak design-öglorna i objektivet som det är tänkt, även om det praktiskt är mycket oskönare.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sätt på en eller två straps mellan trådöglan/öglorna och det extra skruvhålet i foten så har du ett "säkerhetsbälte"!
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Går det att montera Peakfästet i det lediga stativhålet längre "in" på objektivfoten, för att minska knäckkraften i fot/objektiv infästningen?
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Det är alltså inte sjävla foten som knäcks tydligen, det är plattan som foten monteras i. Hela det fästet man monterar foten i verkar vara lite sisådär. :D Så någon slags säkerhetsanordning där man monterar i objektivhålen och i peak design-remmen kanske. Jag vet inte. Känns som en baltig lösning. :p
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Det är alltså inte sjävla foten som knäcks tydligen, det är plattan som foten monteras i. Hela det fästet man monterar foten i verkar vara lite sisådär. :D Så någon slags säkerhetsanordning där man monterar i objektivhålen och i peak design-remmen kanske. Jag vet inte. Känns som en baltig lösning. :p
Jag antar att det är skruvarna/infästningen mellan fotplatta och objektiv som är den svaga punkten, och belastningen på de skruvarna (knäckkraften i infästningen) blir ju större ju längre ut på fotplattan man sätter peakfästet.

Om det var mitt objektiv och jag visste att jag nästan uteslutande skulle bära det (läs: inte använda det på stativ) så skulle jag kanske fräsa en liten kloss så att jag kunde montera peakfästet direkt på objektivhuset istället för fotplattan. Då slipper man ju knäckkraft nästan helt, och får en snällare belastning i infästningen.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag antar att det är skruvarna/infästningen mellan fotplatta och objektiv som är den svaga punkten, och belastningen på de skruvarna (knäckkraften i infästningen) blir ju större ju längre ut på fotplattan man sätter peakfästet.

Om det var mitt objektiv och jag visste att jag nästan uteslutande skulle bära det (läs: inte använda det på stativ) så skulle jag kanske fräsa en liten kloss så att jag kunde montera peakfästet direkt på objektivhuset istället för fotplattan. Då slipper man ju knäckkraft nästan helt, och får en snällare belastning i infästningen.
Ja precis. Det kanske är så. Jag gillar dock balansen när jag bär objektivet (vilket jag gör jämt) när jag har det i stativfoten. Enkelt att bära, lätt och snabbt att ta upp kamera i fotoposition. :D
 

Third eye

Aktiv medlem
Screenshot_20220405_173618.jpg
Så här löste jag det på min. Ville fortsätta använda orginalremmen så jag bytte till Peak även där. Dock var det vasst gjutskägg på mitt objektiv så jag slipade kanterna i öglorna. Jag kunde provocera brott på en peakögla på 15-20 drag typ...då är det ändå stål i tråden. Bytte även objektivfoten till Leofoto arcaswiss-fot.
 
ANNONS