Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fånigt problem med gradient map/övertoningskarta

Produkter
(logga in för att koppla)

Autumn_fire

Aktiv medlem
Jag har ett fånigt problem som av någon anledning helt enkelt inte funkar. Grundupplägget är som följer:

Jag har en bild. Ovanför bilden har jag ett lager med ett litet rökmoln, i övrigt är lagret tomt. Över allt detta placerar jag en grann liten övertoningskarta som jag har gjort för att göra om min rök till eld. Jag placerar den som ett justeringslager. Självklart blir hela bilden nu eldfärgad.

När jag sedan väljer "merge down" för att slå ihop övertoningskartan med mitt rökmoln så försvinner effekten helt och hållet. Jag prövar då att placera mitt rökmoln underst i lagerhögen och övertoningskartan ovanför, då ser jag ingen effekt alls. Slutligen provar jag att alt-klicka mellan min övertoningskarta och mitt rökmoln för att ange rökmolnet som clipping mask, men även då försvinner effekten.

Varför blir det såhär och hur ska jag få Photoshop att förstå att jag bara vill ha eld på mitt lilla rökmoln? Hjälp!

EDIT: Jag slog ihop mitt rökmoln med en svart bakgrund, sen gjorde "merge down" som jag ville. Men det känns ändå som att jag har missat något?

ANNONS
Götaplatsens Foto