Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Föklara NEF så jag fattar tack :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokes

Aktiv medlem
Hejhej..

jag har en Nikon D70 som jag har fotat .NEF i och nu när jag kom hem så upptäckte jag att det funkar ju inte att öppna i Photoshop CS 1. Så jag sökte genast genom hela FS och hittade genast en massa svar fast jag fattade inte riktigt vad jag sa göra.. Och jag har inte skivan som man fick med kvar så jag kan inte installera något där ifrån. Det funkar dock i Elements 3 fast det tycker jag är ganska dåligt men där kan jag iaf se bilderna..

Så kan någon hjälpa mig?

Är osäkermen jag tror det finns ett plug-in som även funkar till CS1. Annars finns ju Beta 3 av Adobe Lightroom att ladda ner som funkar felfritt med mycket smidigare arbetsflöde än PS...

Jokes skrev:
Hejhej..

jag har en Nikon D70 som jag har fotat .NEF i och nu när jag kom hem så upptäckte jag att det funkar ju inte att öppna i Photoshop CS 1. Så jag sökte genast genom hela FS och hittade genast en massa svar fast jag fattade inte riktigt vad jag sa göra.. Och jag har inte skivan som man fick med kvar så jag kan inte installera något där ifrån. Det funkar dock i Elements 3 fast det tycker jag är ganska dåligt men där kan jag iaf se bilderna..

Så kan någon hjälpa mig?

Du måste hämta Camera Raw 3.4 från Adobe och kopiera in den filen i mappen Files Formats som ligger i Plug - ins mappen. Glöm inte att flytta den gamla filen till någon annan mapp, gärna en nyskapad mapp.

NEF är ett "RAW" format. RAW format anses bevara mer av den ursprungliga bildinformationen. Tanken med RAW är att använda datorn istället för kameran för att sköta den vidare bearbetningen av bilden. Om man inte plåtar NEF gör ju kameran den bearbetningen automatiskt. Mer datorkraft samt mer möjligheter att påverka hur den slutliga .jpg bilden kammer att bli=bättre slutresultat, samt möjlighet att göra justeringar i efterhand. "Framkallningen" från NEF till .jpg (eller annat format) görs med specialprogramvara.
Vet dock inte vilka program som stöder NEF från D70. Ett bra ställe att börja vore ju att låna en originalskiva från någon som har en sådan.

Adobe Lightroom är en råfilkoverter för dom flesta märkena om man passar på att ladda ner det nu så får man ju i princip samma sak som den slutliga version fast gratis.
(Skulle tro att dom plockar bort BETA 3 när den slutliga versionen kommer ut)

Ok jag försökte tanka ner Lightroom en det funkar inte. Och tro mig jag har provat det mesta (utom ie) så är det ingen vänlig själ so mkänner för att maila det till mig eller hjälpa mig att ladda ner det?

ANNONS
Götaplatsens Foto