Advertisement

Annons

Företag som skriver ut foton

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hallå,
Jag hade tänkt att skriva ut foton hemma, men med min Canon Bjc-3000 blev utskrifterna inget bra. De blev randiga och det var inga fina övergångar. Jag skrev ut svartvitt, med vanlig svart färgpatron, på premium silky (?) photopaper och hade högsta lvaliten inställd.
Tänkte gå in närmare på det prblemet när jag kommer hemo ch kan kolla alla inställningar o.s.v., men jag hade valt "rätt" fotopapper i inställningarna, bästa lvaliten som gick o.s.v.

Så eftersom det itne blve några bra utskrifter tänkte jag istället beställa utskrifter från nätet.
Så jag undrar vilka sidor som finns, och vilka som är "bäst"
Vet att jag såg ett test i aftonbladet för L Ä N G E sedan, men jag minns inte när det kan ha varit så om någon vet så får dom gärna säga till.

MVh Jonis

Jag fick just en bunt bilder som jag beställt från Proprint. De motsvarade (t.o.m överträffade) mina förväntningar vad gäller färger, leveranstid mm. 20x30 för 27kr är ju inte heller så tokigt, och jag kommer att anlita dom igen.

Hade först tänkt testa Dox, men eftersom de inte svarat på det mejl jag skickade med ett antal frågor, så blev det inte så.

/Mats

Jag fick lite grejer från proprint igår. Det är första gången jag beställer från labb. Innan har jag bara skrivit ut själv.
Jag tyckte det såg mycket bra ut. Dock hade följesedeln klibbat ihop med ett av fotona. Via lite snabb mailväxling har vi nu kommit överens om att de skriver ut den åt mig igen och skickar. Det är bra när man får snabb respons! Positivt!
Leveranstiden var dock en hel vecka. Det kanske bara var en tillfällighet, eller tar det så lång tid från andra ställen åxå?

Jag tänkte skicka några bilder till photolabo för att testa dem åxå. De klarar ju åxå större format än proprint?
Jag skickade ett mail med några frågor och fick ett snabbt och sakligt svar tillbaka! (Sånt är man tyvärr inte bortskämd med nu för tiden tycker jag.) Det gav ett seriöst intryck på mig.

Jag har använt fotolabo några gånger och det har funkat bra. Använder jag deras färgprofil så blir utskrifterna precis som på min skärm.

fick min bilder nyss i brevlådan från ProPrint.. bilderna blev hur bra som helst.. i mina ögon då.. valde matt papper då jag tycker att bilderna blir bättre.. men skulle ha hagit en dubblet på blank papper för att kunna se skilnaden.. får bli nästa gång.. men ProPrint kommer jag att använda mig av i framtiden.. möjligt vis kommer jag nog att testa lite andra ställen för nyfikenhets skull..

tycker oxå att ProPrint har en bra service.. Robert du hade nog bara oturen med dig eftersom du fick vänta en vecka.. jag skickade in mina bilder i söndags eftermiddag.. fick mail om att bilderna var färdig och skickade.. fick dem idag.. hur bra som helst..

jag har testat colormailer också.. Mycket nöjd med resultatet. Det enda som jag tyckte var jobbigt var den långa leveranstiden (runt 1v).. jag tror dom görs i sweish(haha har ingen aning om hur det stavas) *rodnar*

Jag hade beställt två 30x40 som jag fick hem i en rulle. Jag har för mig att man kunde välja om dom skulle färg/vit-balansera eller inte.. bortvalt så klart.

proprint är snabba som 17, gör mycket bra kopior och har dessutom mycket bra service.

jag har kört fotolabo rätt mycket oxå eftersom bilderna blir bra, men drar mig numera för att beställa 50x75 bilder därifrån då röret de skickas i löper stor risk att komma fram i mosat skick.
en bild fick jag ladda upp tre gånger (eftersom dom raderar bilderna direkt efter kopiering) innan jag fick hem bilden oskadad.
det tog tre hela veckor innan jag hade bilden i godtagbart skick.
dessutom var inte fotolabo så värst intresserade av att kompensera mig på nåt sätt.
(fast efter att jag skickat ett mejl till dom fick jag dock rabatt på den aktuella beställningen)

Var beställer du 75x50-bilder ifrån då?
För proprint gör väl inte så stora utskrifter?
Inte vad jag kan se på deras hemsida iaf.

ingenstans just nu.. spanar efter andra labb med färgprofiler och matt papper som har dessa storlekar och som håller bra kvalité och packar bilderna bra.
dock är det inte så värst jätteofta som jag skriver ut bilder så stort.

Jag har aldrig gjort det, så jag tänkte göra det bara för att se hur det blir. :)
Kan ju använda fotolabo eller colormail (sistnämnda hade rätt dåligt med info på sin hemsida tyckte jag). Fast om det lätt blir strul med fotolabo så vore det ju bra att undvika. :)

egentligen är det ju så att fotolabo gör bra kopior, det är bara packningen jag kan klaga på (och den extremt lama servicen) och eventuellt det sladdriga papperet (samma tjocklek som dom mindre kopiorna, har jag för mig).
men det är verkligen inte roligt att det dessutom drar ut så extremt på tiden (fotolabo tillhör verkligen inte dom snabbaste labben) och man måste sitta å ladda upp bilder med ett rätt trist program (om man inte vill bränna en skiva).
jag har ögonen öppna efter ett annat bra labb med stora kopior och annat gottis som jag är ute efter.

men proprint släpper jag inte. särskilt inte nu som dom dessutom börjat med 9x13 kopior! perfekt "bröllops-tackkort-storlek"!

Varför får man inte bilderna från proprint i en fin liten ask/kartong som jag är så van vid att få annars?

Det tar ju några år innan man får in dom i album =). Så därför är det ju bra att ha en ask att ha dom i. När jag exempelvis beställde analoga bilder från ett annat labb på lite dyrare papper så fick man en fin "royal" ask som var riktigt snygg.

Senaste testet i tidningen foto(nr7-8/2004) visade följande resultat

Extrafilm.se: 3
FotoLabo.net: 2 - billigast och sämst
FujiDirekt.se: 2
Kodak.com: 3
Lofoto.se: 4 - Bäst i Test
ulles.se: 3
fotomenyn.com: 3 - billigast men ej online[/i]

Dox var inte med i testet, men har testat dem och kan inte se att de är bättre än någon annan

// Anders

Korthuset i Malmö

Billigt och bra men ENDAST blankt papper:

10*15 = 1.90 kr
15*20 =9 kr
20*30 = 19 kr

Allt sker via www.korthuset.se
Enkelt och resultatet blir bra.
Du hämtar bilderna dagen efter eller kan få de postade BILLIGT.

De trycker även dia till papper från 6 kr/styck.

/ NIKLAS
www.niklaswibom.com

Proprint är bra.

Jag har också använt Västsvenska fotolabbet mycket:

http://www.fotomenyn.com/

Skillnaden är att här väljer man en fotoaffär och hämtar sedan ut bilderna där.

Vill man göra vanliga 10x15 för familjealbumet så samlar man ihop 100 bilder i datorn och skickar sedan in dem och väljer ett 100-pack. Då blir det 1.75 per bild och inget porto.

20x30 kopior kostar 25:- styck. Priserna kan variera beroende på vilken fotoaffär man väljer.

Colormailer tyckte jag skärpte bilderna för mycket när jag testade.

johan

ANNONS
Götaplatsens Foto