Annons

Försäkring på dyra leksaker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
Jag antar att många har massa dyra leksaker...
Självklart bör man försäkra dom!?

Vad för försäkring bör man ha? Vilka är billigast och bäst? Vad bör man tänka på...

- Vilka områden bör man täcka (lönar det sig att inte försäkra visa saker i en utrustning ex. batterier osv)

Jag pratade med IF, och fick höra att jag måste specialförsäkra min utrustning (Fuji S1 med objektiv etc. fick upp det till ca 100.000 kr)
* Skulle kosta mig ca 3000-3500 per år...känns lite hårt!? *
Jag `är privatperson och kan ej ta det på firma(tyvärr), iaf inte ännu =)

- Bör man ha dessa specialförsäkringar på kamrorna + tillbehör?

Är super tacksam för alla förslag/tips/rekomendationer.

/Robban

Som vanligt när det gäller försäkringar:

Kolla med flera olika bolag! Det kan skilja osannorlikt mycket i vissa fall.

Det kan oftast löna sig att samla alla sakförsäkringar (hem/villa/bostadsrätt/bil/allrisk/kamera) i samma bolag. Dels får man oftast bättre rabatt, och om något skulle hända, så slipper man slåss mot två bolag om vem som skall betala vad och hur mycket.

Skriv försäkringarna på frugan, om du har möjlighet. Särskilt bilförsäkringen brukar bli markant mycket billigare om det är kvinnan som tecknar den. Men dubbelkolla försäkringsvillkoren så att försäkringen gäller även om det inte är hon som använder leksakerna!

Vanliga allmänna allriskförsäkringar täcker oftast även kamerautrustningen, till skillnad från hemförsäkringarna, men man måste i princip förvara den i hemmet eller låta bli att ta blicken från den för att stöldförsäkringen skall gälla.

/Fredrik

Vad skulle den försäkringen täcka?
Jag antar att det inte var stöld i hemmet utan om något händer när man är ute och plåtar.

Om det stämmer och du är rädd om sakerna inför t ex en semester kan du alltid försäkra dem strax innan du skall åka och efter en månad - när du är tillbaka igen - säga upp försäkringen och få större delen av beloppet tillbaka!

Jag har hört vissa göra så för att de måste ha försäkring utomlands men inte vill ha den hemma, om man har studio/lägenhet så har man redan försäkring, så då är detta ett bra(?) sätt.

Annars täcker en vanlig tillägs/allrisk upp till 30000:- med vissa bolag. Då kan du tappa den i vattnet och få ut pengarna men endast till det beloppet. Om det inte finns bolag som har höjt beloppet.

Okej försäkringen ska täcka när jag är ute och plåtar, har med mig den på semestern.

Om allriskförsäkring bara kommer upp till 30,000 loppor så är det inte så bra, har beställt min S2:a som bör vara i mina händer i slutet på denna månad...bara den ligger runt 30!

- Att kameran går sönder är inte det största problemet.
Har inte tappat en kamera en enda gång, dock tappat optik en enda gång!(hela 20cm) men det fixar väl "drulle" försäkringen??

Saken är, vad hände rom min Tamrac väska (med S2:an och är proppad med massa nikkor AFS-optik plus massa annat godis) blir STULEN ?

Har hört saker som att, om du inte har "special försäkring" så måste tjuven i princip banka skiten ur dig sedan ta din kamera å sticka för att du ska ha fått ersättning!?

- stöld i hemmet tar ju min hemförsäkring hand om?!?

Min viktigaste fråga var, vad för sorts försäkring ska man tekna för en fet kamera(väska).

och om ni har någon rekomendation för ett bra försäkringsbolag med bra priser =)

Har pratat med en kolega som säger att man behöver bara ta tillägg på hemförsäkringen...och det är ungefär 10% av föremålens värde man måste betala för per år.

är det nått kanske ??

*ruskar på huvudet...jobbigt det här med försäkringar*

mvh Robban

ANNONS
Götaplatsens Foto