Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på prisvärd telezoom för D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Sitter och letar efter något som kan ersätta mitt Sigma 70-200/2.8 som jag hade till min Canon 20D. Vid fullformat skulle jag behöva något motsvarande 100-300 för att få ungefär samma bildutsnitt. Ljusstyrkan är inte så viktig tack vare D700:ans utmärkta brusegenskaper.

Funderar på någon av följande:
Sigma 100-300/4
Tamron 70-200/2.8 + 1.4x-telekonverter (alt 2x-telekonverter)
Nikon 70-300/4.5-5.6 VR
Sigma 150-500/5-6.3 OS
Sigma 120-400/4.5-5.6 OS

Rent bildkvalitetsmässigt tror jag första alternativet ligger bäst till. Å andra sidan vore det trevligt med något lite lättare (t.ex. Nikon 70-300) även om det sker på viss bekostnad av bildkvalitet, eller något lite längre (Sigma 150-500 eller 120-400).

Mina huvudsakliga användningsområden kommer att vara porträtt- och naturfoto, mestadels handhållet. Någon som har några erfarenheter av ovanstående objektiv på D700 eller D3?

Om jag skulle vara dig skulle jag kika lite mer på Sigma 100-300 4 och Tamron 70-200 2,8 eftersom de båda är väldigt bra och är hyfsat billiga och har vunnit flera tester.

Kanske Tamronen är att föredra för ljusets skull eftersom att du kommer ju vilja ha lite mer ljus att dra in ibland om du ska ta porträtt för att isolera osv. :)

För porträtt skulle jag inte vilja vara begränsad till bländare 4-5.6 ens med en FX-sensor. Att börja på 100 mm för porträtt verkar också lite tight.

För porträtt skulle jag inte vilja vara begränsad till bländare 4-5.6 ens med en FX-sensor. Att börja på 100 mm för porträtt verkar också lite tight.

För att inte nämna att en sån tung best till glugg som 100-300 är, blir lite overkill till just porträtt fotografering på fri hand :)

/kent

Jag tycker också att telezoomar är lite osmidiga när om man använde den korta änden mycket.

Två objektiv kanske är lösningen.
Sigma 100-300/4 för natur och Nikkor 85/1,8 för porträtten etc.

ANNONS
Götaplatsens Foto