Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstört min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

freddifriend

Aktiv medlem
Hej.

Igår var jag på Mc Mässan i Göteborg.

Innan jag åkte dit funderade jag på vad jag skulle ta med mig för att göra det så smidigt som möjligt.
Så det slutade med att jag bara tog med kamera huset (eos400d) och kit objektivet.
Jag tog ingen väska med mig då jag tänkte det var osmidigt att behöva gå in i folk hela tiden med den.
Vi parkerade cirkus en kilometer ifrån Svenska mässan, och när vi gick den biten blåste det kraftiga kalla vindar.
Sen gick jag runt med kameran rakt upp och ner inne på mässan och tog en massa bilder.
Sen gick vi tillbaka till bilen från mässan och det blåste lika mycket.
När jag kom hem och kollade på bilderna från mässan var dom skarpa och inget att klaga på.

Men idag när jag skulle ta lite kort, så märker jag att när jag fokuserar så är det aldeles suddigt i sökaren. Nu när jag lagt in korten i datorn, märker jag att dom inte alls är skarpa utan väldigt suddiga.

Det jag är rädd för är att jag fått kondens nånstans inuti kameran.

Mina frågor nu är:
Vad gör jag nu?
Måste jag lämna in den på lagning nånstans?
Går detta på försäkringen?

Här är en av bilderna:
http://i29.tinypic.com/dnzvp0.jpg

/fredrik

Gissning Nr.2

Din exif fil säger:
Exponeringsprogram: Inte definierad

Står programvalsratten i ett mellanläge, mellan tex [grön ruta] och P?

Jag har testat med både manuell och auto fokus. När jag kör auto fokus så piper kameran till, som den gör när den hittat en bra fokusering.

Kortet på bilden är tagen i läge M. Har även testat med dom andra lägena.

Jag har 2 objektiv som jag testat, kit objektivet och även macro objektivet.

När jag tittar i sökaren så är det inte bara motivet som är suddigt, utan texten under som visar exponerings valet. (den gröna lilla texten).

freddifriend skrev:
tack som fan!
det var det som var felet!

När vi åkte hem i bilen igår såg jag det hjulet och pillade på det, tråkigt dum man är ibland.

Tack för hjälpen, allt funkar prima igen.

Det kan ju inte ha löst problemet att du får suddiga bilder ifrån kamera och objektiv.
"Knappen" ,"Hjulet" som ni pratar om är ju bara diopteri-inställningen för sökarbilden,alltså om du har typ glasögon och måste ställa in skärpan på sökarbilden(mattskivan) i kameran.
Så tyckte du att du hade suddiga bilder innan så har du det fortfarande även att du ser sökarbilden skarp.

M.v.h Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto