Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Först fel fokus, sedan rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

qv_

Aktiv medlem
Har precis köpt ett EF 28mm f1.8 som jag provade hemma. Tyckte att fokus inte var riktigt där jag ville ha den. Efter att ha fotograferat lite texter kom jag på måttband (ibland fungerar hjärnan) det vissade sig att 28mm fokuserade på 19 cm när jag fotade på 25 (6 cm fel alltså). Börja kolla objektiven jag har hemma. Först ut ett 50f1.4 som var 1 cm fel. sedan kitgluggen till min EOS300D var rätt på både 18 och 55 mm. Släpade även fram kitgluggarna som ingick i EOS1000N en 80-200 samt 35-80 som båda fockuserade som de skulle. Eftersom jag just köpt en mellanring EF25 II så provade jag att fokusera manuellt (med 35-80) på måttbandet för att se hur det blir. Fotot har skärpan exakt som sökaren. Tyckte vid det tillfället att kameran borde vara rätt och min 28mm fel. Monterar då på 28mm igen för att ta ett sista foto innan jag skriver detta. Stor var min förvåning då det plötsligt fokuserar rätt! Var kan glappet finnas. Kan det finnas "glapp"?

/Janne

Hittat ett fel!

Om man är nära måttbandet så funkar fokus. Backar man till 1,5 meter liger fokus fel med 15cm!

då blir det ett garrantijobb då! Få se hur mycket Canon gillar utlandsköp?

/Janne

international Warranty

Har precis kollat vad som finns. Ett världsgaranti papper finns samt (naturligtvis) inköpskvitto från B&H där det står "USA" efter artikelkoden. Även S/N finns på kvittot. Har läst en del i natt så det borde gå bra. Känner mig relativt trygg iallafall.

/Janne

hittat ett fel!

Nu har jag fotat biler i massor för att kolla skärpan. Efter att ha läst denna http://focustestchart.com/chart.html vart det lite ordning på testandet. När jag började kolla var skärpan ställs in på fokuserings i centrum så var det strax utanför ramen runt den röda pricken. Jag har alltså en EOS 300D. Denna koll görs lättast genom att försöka fokusera ett streck (eller stor fyrkant) på ett vitt papper. Är man utan för fokus området så kör den avståndsinstälningen till ändlägena. Nå väl om ni förstog vad jag menade så kan vi gå vidare. När jag nu fotade testchart v2.0 så ställde jag inte den röda pricken på fockus linjen utan jag tog det övre området i kanten på fokuseringsområdet (den röda pricken kommer då under linjen) Nu får jag nästan konsekvent en bakfokusering på c:a 30mm. Gör jag om testet men denna gång fokuserar med det undre området på autofokusen (den röda pricken ovanför fokuslinjen) så får jag (nästan konsekvent) en bakfokus på ett par mm.

Om jag nu fotograferar ett mönster så får jag bakfokus på minst 30mm..... Det känns som om kamerna prioriterar fokus i ovankant framför fokus i nederkant (av fokusfältet)

Dett (verkar) förklara varför jag får bra fokus på nära hål på mitt måttband men inte på långt håll. Om jag är nära måtbandet så kommer det övre fokusfältet rätt nära den röda pricken (sett i cm) och då blir också bakfokus litet. När jag går långt bort (1,5 meter) så kommer det övre fältet längre bort ifrån den röda pricken (sett i cm på måttbandet) och därmed så blir också felfokuseringen kraftig (15 cm i vissa fall)

Kanske skall skriva att jag har hållt kameran i 45 graders vinkel enligt instruktioner från ovanstående websida.

Långt inlägg vart det. Får ni inte ut något vettigt av text massan skall jag försöka förklara en gång till.

Som användare tror man ju att fokus blir på röda pricken för det är ju den som lyser upp..... men det är det "fältet" som fokuserar.

/Janne

Det gjorde de nog. Eller så var grejorna bättre kontrollerade eller......

Jag brukar inte bry mig, försöker jobba efter KISS men när ett ny pryl inte funkar som jag önskar (i detta fall kass skärpa) så kan jag inte bara skrika "fixa" jag vill veta varför det inte funkar (det är en sjuka jag har, kommer inte bort ifrån det) så därför lägger jag ner all denna tid....... suck

Det finns ju många trådar om fel fokus men ingen har nämt att "överdelen" på fokusfältet går före "underdelen" (om det nu stämmer) så med dessa rader hoppas man på att fler teknik nördar skall undersöka och kommentera.

/Janne

så då vaknade man i morse och kom på följande.
Om man vänder upp och ner på kameran så borde den bli frontfokus på den ifall "felet" ligger i att den fokuserar i ovankant av fokusfältet. Har provat det och svaret är att den ....... bakfokuserar där också. Ytterligare en tanke som inte fungerade i praktiken. Jakten på ett kamerahus att låna fortsätter.

/Janne

sista inläget i tråden

Har lånat en annat hus (EOS350) och konstaterat att mitt fel ligger i huset och inte i objektiven. Det kraftiga fokusfelet på 15 cm har jag inte kunnat repetera så det får vi säga är att SBK fel. Har väl mer eller mindre bestämt mig för en 30D om inte 5D rasat hårt när ersättaren kommer i sommar. Man får iallafall 1500 på tradera för en 300D och med kittgluggen så fokuserar denna kamera skarpt.

Hej hopp
/Janne

ANNONS
Götaplatsens Foto