Annons

Förvaring av film

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska åka till Indien på söndag och vara borta i ca fem veckor.
Jag ska ta med en digital kompaktkamera och en analog systemkamera och jag undrar nu hur jag borde göra med filmförvaringen..

Jag ska ju försöka att förvara den svalt så mycket jag kan, men hur dåligt mår filmen av fem veckor utanför kylskåp tror ni?
Både exponerad och oexponerad alltså...om det nu är någon skillnad??

Tack!

Andreas Sundberg

Okej, låter bra =)

Vad finns det för annan film menar du?
Extrakänslig proffsfilm eller?

Jag kommer nog ha en del svartvit på typ iso 100-400 och en del färg på 200? - 400..Nån enstaka 800iso kanske ifallatt =)

Du behöver inte oroa dig, om filmrullarna inte ligger flera veckor i solen.

Dvs: förvara exp & oexp film så svalt som möjligt.
Film har använts sedan "urminnes tider"
/Thomas..

Just det,filmer med "efterbeteckning" pro kan faktiskt vara känsligare än konsumentversionen.Värmen är nog inget större problem men "pro" filmerna bör framkallas utan längre dröjsmål när dom väl plockats ut från kameran.

Som sägs ovan konsumentfilm håller bra i "normala" temperaturer, men när den är exponerad så bör du förvara den i kylskåp om det är flera veckor över 20´Celsius.

walter-g skrev:
"pro filmerna bör framkallas utan längre dröjsmål när dom väl plockats ut från kameran."

Om jag har förstått det hela rätt så är det så att pro filmer är åldrade en viss tid och för att man ska få samma utseende på alla bilder som framkallas så ska den "snabbt" in på framkallning efter den är tagen ur kylförvaringen.

Konsumentfilm kommer färsk ut till butikerna för man räknar med att den blir liggandes där ett tag innan någon handlar den, därför kan olika rullar med film ha olika ålder och möjligen inte ge exakt samma kvalitet/färg (eller vad det nu är som påverkas) varje gång.

Troligen märker man ingen skillnad på en färsk eller lite åldrad film om man inte fotar samma objekt i lika belysning på alla rullar.

ANNONS
Götaplatsens Foto