Annons

F1 old ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoso

Aktiv medlem
Jag ägde en F1 old i slutet av 70'talet och är nu av nostalgiska skäl sugen på att försöka få tag i ett bättre begagnat exemplar. Några frågor som jag önskar svar på är..
Finns det batterier till ljusmätaren att köpa idag ?
Vad tror ni att ett väldigt fint exemplar inbringar för pris ?
Om jag får tag i en F1'a och börjar köra diafilm med den, blir bildkvaliteten mycket sämre om jag skannar in diabilden på datorn för behandling, jag vill inte tillbaka till mörkrummet igen :)

mvh Kent.

Sämre kvalitet än vad? Cibachrome? Jag kan egentligen inte svara på din fråga, men med en bra scanner, bra programvara och bra skrivare, kan man få mycket mycket bra resultat när man väl lärt sig hantera det.

jag har i alla fall köpt batterier i Tyskland till mina gamla kameror.

En bra skanner som Nikon LS-50 plockar ut i stort sett allt ur dina dior. Sedan är det upp till dig hur bra du är på bildbehandling. Vill du ha riktigt kopior kan du lämna in dina filer till ett proffslabb som kör ut biilderna på riktigt fotopapper. Chrimson i Stockholm är grymma.

MattiasL skrev:
Sämre kvalitet än vad? Cibachrome? Jag kan egentligen inte svara på din fråga, men med en bra scanner, bra programvara och bra skrivare, kan man få mycket mycket bra resultat när man väl lärt sig hantera det.

Ja det var det som var min fråga, jag tolkar det som att man inte får någon som helst förlust av kvalitet då man scannar in ett dia till datorn. Toppen då vet jag det, för jag har nämligen en massa dia ligger och skräpar som jag skulle vilja försöka editera i datorn, har ni nått tips på en bra scanner som kan scanna dia, förutom Nikon LS-50 då ?

mvh Kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto