Annons

f100 och mina gamla gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

martinsamuelson

Ny medlem
Hej
Jag är slag att köpa en f100, eller f90x eller dylik.
Jag har sedan länge ett gäng supergamla, men supergrymma objektiv som jag hittade i min käre fars gamla fotoväska. en 50mm 2.8, en 24 mm 3.5, en 135 mm 3.5 och en 500 mm, nikkor hela gänget. Jag vet inte riktigt hur gamla dessa är.
Vad jag vet är att det inte finns en bit elektronik eller motor i dom och att de funkar med hans gamla nikkormat som är från -75 eller kanske äldre.
Jag har provat dom på min d70, men det är som att bajonettskåran slår i blixthuset, eftersom det lutar "ut"/ "framåt" för mycket.
är det någon vänlig själ so m har koll på kompabiliteten mellan f100 eller liknande och gamla, gamla gluggar så vore jag ytterst acksm för lite råd.

tack tack
martin

Det låter som om du har objektiv som inte är av så kallad AI-typ. De skall inte monteras på vare sig F100 eller D70 utan att modifieras. Risk finns för skador på kameran.

Vissa hus, framförallt för yrkesbruk, har en liten knapp man kan trycka på för att fälla undan AI-mojängen, men det finns inte på F100 eller D70.

För att montera objektiven behöver de AI-modifieras. Det går att göra själv med en fil.

Bland mina kameror finns två som klarar pre-AI-objektiv, nämligen Nikon FM och EL2. Tror FE har samma uppfällbara flärp.

/Pontus

50/2,8, kan det vara micro-nikkor 55/2,8 du menar tro? I så fall är det väl Ai, och funkar fint på F100?

Annars klarar F4 förhistoriska objektiv.

MattiasL skrev:
Annars klarar F4 förhistoriska objektiv.
JA! Precis, jag har ju haft en sån... Minnet sviker när man börjar närma sig de trettio... Då blir ju den klara rekommendationen F4. Grymt bra sökare, gedigen, klarar alla objektiv. Funkar t o m med AF-S!

/Pontus

En enkel koll:

Det sitter ett "öra" på bländarringen, om örat har två fyrkantiga hål på var sida av skåran så är det AI objektiv. Annars så för du väl leta reda på hur man filar.

D200 klarar också av AI gluggar med glans. De funkar även på D70 utan ljusmätning. Har aldrig haft problemet att örat slår i blixthuset. Även med ett konverterat objektiv.

Ska du köra med film så finns det F100 och F5 hus för billiga slantar. De tillhör samma generation som D husen och har samma handhavande.

F5 har spegeluppfällning lite extra finesser men är tung som ett par tegelstenar, f100 är lättare och mindre samt lite nyare och är inte ofta proffskörd.

Senast ändrad:
förhistoriska gluggar

Halo boys
tack för alla grymma svar...
samtidigt har jag kollat runt lite själv också, och det verkar som att mina gluggar är super-förhistoriska. Det ska sitta någon form av klack allra längst bak - men det gör det tyvärr inte. så då kanske man skulle gå in och modifiera...eller om det finns någon spännande adapter?
Vet ni var man kan modda objektiv och vad det kostar...-ish? eller, självklart, adapters?

martin

Det finns ingen adapter eftersom den skulle flytta objektivet för långt från filmen för att kunna fokusera på långa håll.

Förr i tiden fanns det utbytesbländarringar till en del objektiv. Dessa är med största sannolikhet helt slut idag. Så då återstår att göra AI-konverteringen med en fräs, fil, slipmaskin eller vad man har tillgång till.

Det enklaste sättet är att kopiera klackens placering från ett annat objektiv med samma ljusstyrka. Då blir det rätt om man är noga.

Verkstäder i Sverige som konverterar känner jag inte till. I Amerikat finns det nog ett par.

Det skulle kosta en hel del att AI-konvertera objektiven hos ett proffs! Det blir betydligt billigare att sälja dina objektiv för en spottstyver och därefter köpa kotsvarande AI-S-varianter istället. Dessa är ju också grymt billiga idag.

Har du en hel samling bra gluggar och vill använda dem, köp en Nikon FM, FE eller F4 och kör hårt! En FM kan du säkert hitta för några hundra!

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto