Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fabricerad svärta vid kopiering – möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag har en bild som jag vill kopiera så att den övre delen blir helsvart. Jag gör det genom att efterbelysa, vilket tar det mesta, men ett par partier i bilden är så överexponerade att efterbelysningen inte biter ens med filter 0.

Finns det något beprövat sätt att "fräta" ut partier under kopieringsprocessen så att överexponerade partier blir 100% svarta i stället för vita?

Jag experimenterade genom att belysa partierna med en ficklampa (isolerad och tryckt mot papperet), vilket faktiskt fungerade, förutom att led-lampans ljus gav svärtan en annan karaktär än kopieringsapparatens ljus, och således framträdde partierna i stället som alldeles för svarta.

Nästa steg blir att klippa upp en kartongbit/mask med hål som överensstämmer med de vita partierna, plocka ut negativet ur kopieringsapparaten och därefter efterbelysa.

Men det kanske finns ett enklare sätt? Kemikalier? Voodoo?

Det här förstår jag inte riktigt. Du vill ha en del av bildytan helsvart, men negativet är överexponerat på den platsen.

Det enklaste är så klart att belysa den delen med vanligt vitt ljus, exempelvis med förstoringsapparaten, men då ska du så klart täcka det som inte ska belysas.

Kemikalier eller voodoo lär knappast hjälpa, och inte heller att du försöker belysa genom negativet, om det i stort sett blockerar allt ljus. Enda problemet är övergången mellan helsvart och bilden, men det lär du kunna få till om du håller masken en liten bit ovanför papperet och rör den lite grann om du inte vill ha en skarp kant.

Det här förstår jag inte riktigt. Du vill ha en del av bildytan helsvart, men negativet är överexponerat på den platsen.

Det enklaste är så klart att belysa den delen med vanligt vitt ljus, exempelvis med förstoringsapparaten, men då ska du så klart täcka det som inte ska belysas.

Kemikalier eller voodoo lär knappast hjälpa, och inte heller att du försöker belysa genom negativet, om det i stort sett blockerar allt ljus. Enda problemet är övergången mellan helsvart och bilden, men det lär du kunna få till om du håller masken en liten bit ovanför papperet och rör den lite grann om du inte vill ha en skarp kant.

Det är något klurigt att veta exakt var man ska belysa när man inte har negativet, menar jag.

Jag har en bild som jag vill kopiera så att den övre delen blir helsvart. Jag gör det genom att efterbelysa, vilket tar det mesta, men ett par partier i bilden är så överexponerade att efterbelysningen inte biter ens med filter 0.

Finns det något beprövat sätt att "fräta" ut partier under kopieringsprocessen så att överexponerade partier blir 100% svarta i stället för vita?

Jag experimenterade genom att belysa partierna med en ficklampa (isolerad och tryckt mot papperet), vilket faktiskt fungerade, förutom att led-lampans ljus gav svärtan en annan karaktär än kopieringsapparatens ljus, och således framträdde partierna i stället som alldeles för svarta.

Nästa steg blir att klippa upp en kartongbit/mask med hål som överensstämmer med de vita partierna, plocka ut negativet ur kopieringsapparaten och därefter efterbelysa.

Men det kanske finns ett enklare sätt? Kemikalier? Voodoo?

Hej !

Glödlampsficklampa med svart pappersstrut och lite skumma batterier.

//MW

Det är något klurigt att veta exakt var man ska belysa när man inte har negativet, menar jag.
Om man inte är så rädd om maskramen så kan man tejpa lite för att få stödlinjer. Maskeringstejp är rätt vanligt. Men låt inte masktejp sitta kvar över natten. Det kan bli ett helsike att få bort den.
Själv få använder jag metallbitar som läggs i lämpligt kom-i-håg-mönster.

Om gränsen mellan helsvart och annat är skarp nog kan du lägga lite tid på att leka med en kniv: gör en snabb papperskopia av bilden, utan att bry dig om att den skall vara bra. Sedan sätter du dig ner med kopian och en kniv, och skär bort den del av bilden som skall vara helsvart.

Nästa steg är att du belyser nästa papper som "vanligt". Därefter lägger du den klippta bilden ovanpå det nybelysta pappret, och belyser lite till, utan negativ i hållaren.

Den första kopian använder du alltså som mask för extrabelysningen så du får din svärta.

Jag tror att förslaget med att efterbelysa extra med en glödlampsficklampa i svart papperstrut i de partier som inte blir tillräckligt mörka fungerar bäst. De andra förslagen kommer se rätt konstgjorda ut. Kombinera strutbelysningen med förslaget att använda rödfiltret. Då ser du exakt var du ska efterbelysa och bara de partier du vill åt kommer påverkas. De andra delarna skyddas av rödfiltret.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Du kopierar alltså med färgpapper?
Annars kan inte tillfört ljus ge en annan karaktär på svärtan.
Du kan få mer eller mindre svart men thats it.

Själv använder jag en lite ficklampa med ca 10cm svart krympslang.
Beroende på hur man böjer slangen så kan jag styra hur mycket ljus jag egentligen får på papperet.

Du kopierar alltså med färgpapper?
Annars kan inte tillfört ljus ge en annan karaktär på svärtan.
Du kan få mer eller mindre svart men thats it.

Nja, riktigt så är det inte. Om man lägger på svärta med mer ljus, och det inte är alldeles svart i svärtan där det är "svart" på bilden och belyst genom negattivet, så finns en skillnad också om det är svartvitt papper, eftersom ljuset genom negativet ger struktur, så länge det inte är helsvart. Kornet i negativet ger karaktär åt svärtan, och den mister man när man belyser med "rent" ljus. Om man vill få fram den karaktären kan man låta en oexponerad bit av samma fillm ligga i negativhållaren medan man efterbelyser det man vill ha mörkare.

Okej! Du har testat detta alltså? Det räcker alltså med att det är en glödlampa, och inte en LED, för att svärtan ska bli identisk?

Hej !

Svar: Ja - Nej - Kanske - Inte.

Jo, jag har testat, men det var ett tag sen, Led-ficklampor fanns inte.

Vad jag minns så blev det bra utan några konstigheter.

Däremot blev det dylika fenomen beroende på papper-framkallare kombination.
Fick för mej att papper typ Emaks K888 var mera känsligt på framkallare,
inte så att det blev dåligt, men såg lite olika ut, inte bara i den totala tonen, utan
även beroende på svärtan.

Det är väl inte papper med variabel kontrast du använder ?

//MW

Nja, riktigt så är det inte. Om man lägger på svärta med mer ljus, och det inte är alldeles svart i svärtan där det är "svart" på bilden och belyst genom negattivet, så finns en skillnad också om det är svartvitt papper, eftersom ljuset genom negativet ger struktur, så länge det inte är helsvart. Kornet i negativet ger karaktär åt svärtan, och den mister man när man belyser med "rent" ljus. Om man vill få fram den karaktären kan man låta en oexponerad bit av samma fillm ligga i negativhållaren medan man efterbelyser det man vill ha mörkare.
Jo men då är det inte svart.
O du får ju ingen annan ton på svärtan.
Svart är svart, det finns ingen teckning i helt svart.

Jo men då är det inte svart.
O du får ju ingen annan ton på svärtan.
Svart är svart, det finns ingen teckning i helt svart.

Och allt är relativt. Det går inte att få "helt svart" på ett fotopapper, utan det finns alltid en reflektans i det som är "svart". Idealiskt är det väl alldeles jämnt svart, men i verkligheten kan det variera. Man ser ganska tydligt skillnad på en helt jämnt belyst yta och en som har något av kornstruktur kvar, och man kan uppfatta det som att ytorna har olika "färg", även om det inte handlar om någon färginformation. Så om det är själva jämnheten som stör när man belyser direkt, kan man kanske genom att tillföra något av kornstruktur få fram en ojämnhet i ytan som ser "rätt" ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto