Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast i objektiv-djungeln!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Sällström

Aktiv medlem
Hej. Jag vet att jag nu riskerar att bli utpekad som total nybörjare men hoppas ändå att fler än jag ser värdet i tjänsten jag efterfrågar nedan.

Jag har precis beställt en Nikon D70 med 18-70. Jag är även sugen på ett macro och ett tele men det är en riktig djungel av objektiv. Ja, jag sa ju att jag var nybörjare ;-)

En sak som jag saknar och som jag inte hittat någonstans på nätet är en tjänst där man kan se vilka objektiv som passar till sin kamera. Det här tycker ni kanske är nåt man kan läsa sig till och det har ni helt rätt i MEN det tar ju en hiskelig tid!

Jag är alltså ute efter en tjänst där man i en rullgardinsmeny/dropdown väljer vilken kamera man har. Sedan väljer man om det är ett macro, tele eller ett fast objektiv man är ute efter och då spottas det ut vilka objektiv som passar.

Objektiven listas som:

1. "Passar klockrent! Avsedd just för denna kamera"
2. "Passar på kameran men funkar bara med manuell fokus".

Skulle även vara värdefullt om objektiven kunde listas som
1. "Lyxvariant"
2. "Normal"
3. "Ekonomi-variant".

Att samla ihop all denna fakta och se till att den stämmer skulle förstås vara ett hästjobb men kan man inte tänka sig att göra den på samma sätt som recenssionerna här på Fotosidan? Att låta medlemmarna göra jobbet? Det finns ju så oerhört mycket duktigt folk här på sidan som faktiskt har full koll på vad som passar med vad. Visst några fel skulle det säkert bli men Fotosidan skulle ju kunna lägga en brasklapp om att de inte kan garantera att uppgifterna stämmer.

Finns en sådan tjänst någonstans på nätet?
Eller hur gör ni när ni söker objektiv av annan tillverkare än de som gjort er kamera? Nikon D70 tillsammans med Tamron t.ex. (Snälla, låt inte det här bli en diskussion om att man bör hålla sig till Nikon-objektiv om man har en Nikon-kamera. Det är inte det som är poängen.)

Jag är mycket tacksam för förslag på i vilken ände jag ska börja nysta.

Jag har inte sett någon sådan tjänst som du pratar om någonstans iaf.
Vilja Nikonobjektiv som passar finns det en tabell över i manualen till kameran. Man kan sätta dit praktiskt taget alla objektiv gjorda för nikon, med några få undantag. Är det riktigt gamla manuella objektiv kommer man dock att förlora ljusmätningen, vilket kanske inte är så roligt.
Enkelt sagt så passar alla objektiv som har autofokus. Det gäller även objektiv från tredje part som tex Sigma och Tamron. När det gäller tredjepartobjektiv så förser inte Nikon (eller Canon eller) tillverkaren med information om kommunikationen mellan objektiv och kamera, så de tvingas att "baklängeskontruera" (reverse engineering) och då händer det ibland att de missar lite. Ibland kan äldre objektiv därför inte fungera med nyare hus. Det brukar inte vara något problem att få dem uppdaterade dock.

Jag tror att det är svårt att sammanställa all data och alla tycken osv om objektiv på ett enkelt sätt. Alla har olika utgångspunkt och det som är viktigt för någon är inte så viktigt för en annan. En kan tycka att autofokusen är långsam och en annan att den är fullt tillräcklig osv osv.

För att svara på frågan om Macro så finns det några trådar om det här från så sent som den senaste veckan.

Om du tittat på Tamrons 90mm exempelvis så är de flesta ense om att den presterar mycket bra, men att autofokusen är lite långsam. För makro är inte autofokusen något problem, man kör oftast manuellt ändå, men ska det användas även för porträtt tex kanske det är bra att ha lite snabbare AF. Autofokusen på de flesta makroobjektiv är dock långsammare än på "vanliga".

Men sök efter trådar mha sökmotorn så kommer du att hitta mycket information.

Linda Sällström skrev:
Jag vet att jag nu riskerar att bli utpekad som total nybörjare men hoppas ändå att fler än jag ser värdet i tjänsten jag efterfrågar nedan.
Det ska du inte oroa dig för, vi har alla frågor ibland som vissa andra kanske tycker är jätteenkla. Det gör det inte fel att fundera på dem ändå och ställer du dem inte kommer du aldrig få svar!

En sak som jag saknar och som jag inte hittat någonstans på nätet är en tjänst där man kan se vilka objektiv som passar till sin kamera. Det här tycker ni kanske är nåt man kan läsa sig till och det har ni helt rätt i MEN det tar ju en hiskelig tid!

[...]

1. "Passar klockrent! Avsedd just för denna kamera"
2. "Passar på kameran men funkar bara med manuell fokus".
Det här finns även om inte direkt i den form du efterlyste. När du får ditt D70-kit öppnar du manualen på sidan 183 och där finns en tabell som visar vilka objektiv som passar till D70:n och om de går att använda med autofokus eller inte samt vilka ljusmätningsmetoder som fungerar.

Orkar du inte vänta så finns liknande sådana tabeller även att hitta på nätet. :) Nikonians är ett bra ställe att börja för Nikonrelaterat material.

Eller hur gör ni när ni söker objektiv av annan tillverkare än de som gjort er kamera? Nikon D70 tillsammans med Tamron t.ex. (Snälla, låt inte det här bli en diskussion om att man bör hålla sig till Nikon-objektiv om man har en Nikon-kamera. Det är inte det som är poängen.)
Självklart ska det inte bli någon sådan diskussion. Det finns många tredjepartsobjektiv som håller mycket hög klass. Min gamla vidvinkelzoom från Tokina har fått ypperligt betyg i optiska tester, i klass med Nikons eget motsvarande för tre gånger priset. Visst är den lite "rangligare" i konstruktionen, men bilderna blir fina för det!

Ofta är det inte något problem med att finna information om ett specifikt objektiv på nätet.
Inte alltför sällan finns det bra information på tillverkarens hemsida, där ser man om det passar till det egna huset. Är det ett AF (autofokusobjektiv) för Nikonfattning så ska det i regel passa till din D70. Det man ska göra är att leta efter objektivtester. Kanske finns någon i ett gammalt nummer av tidningen Foto på biblioteket? Om man förstår sig hjälpligt på MTF-kurvor kan man även få hjälp av dessa då tillverkarna själva ibland publicerar sådana. En liten genomgång finns här och där är det även länkat till Norman Korens mer tekniskt djuplodande artikel i ämnet.

Sen är det ju också så att vi alla har olika bedömningsgrunder och därför är det svårt att göra en bra och rättvisande bedömning som alla kan hålla med om. Det finns gott om webbplatser, inklusive fotosidan, som tillåter att folk skriver sina synpunkte på utrustning. Där får man läsa och se vad folk tycker för och mot ett objektiv. Sen får man själv tänka till vad man värdesätter och välja utifrån det.

ANNONS
Götaplatsens Foto