Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast i teknikträsket...

Produkter
(logga in för att koppla)

D76

Aktiv medlem
Hej!
Detta inlägg skall läsas till största delen med allvar men även viss ironi i vissa delar.

Har idag kommit till insikt om ett problem, jag hoppas att alla mina vänner på fotosidan kan hjälpa mig. Jag är fast i tekniken. Problemet är, för att ta ett exempel, att jag följer forumdiskussionerna med stort intresse, men har inte tittat på eller kommenterat en bild på väldigt länge.

Jag kollar radannonserna och läser fotoböcker, kan specifikationerna på alla tillbehör som finns, men det var flera veckor sedan jag använde kameran senast... Tittar på prylar och jämför priser, men har inte förrän nu reflekterat över hur mycket (lite) jag egentligen kommer att använda grejorna. Har levt i tron att bara jag handlar det eller det så kommer livet att bli mycket lättare att leva, ta exemplet digitalkamera, trodde att bara jag fick en DSLR så skulle här jävlarimig fotas....blev inte så mycket av det, resultatet blev istället att man läste specarna på en bättre modell.

Hittar också hela tiden saker som tyvärr gör det omöjligt att fota just nu, för hårt ljus, för lite ljus, för mycket ljus, för kallt, för blött, har tyvärr inget macro-objektiv o.s.v. o.s.v. Har också haft ídéer om olika fotoprojekt men det faller på min förmåga att hitta praktiska problem istället för att ta tag i saken och gå ut och ta bilder.

Så hjälp mig, snälla! Hur ska jag göra för att återfå mitt intresse för FOTOGRAFI och inte låta tekniknörden inom mig bestämma?

PS. Vet att detta låter som ett brev till brevfilmen i Bullen....

börja med att ändra ditt alias:)

nej, men allvarligt så känner jag igen mig.
och jag har funderat på vad man kan göra åt det.

jag tror inte man kan göra så mkt åt det. upplyftande svar va? nej, men alltså, om ditt intresse för att fotografera, just nu, inte är så stort så är det inte det. jag tror inte det går att göra så mkt åt det. att det blev tekniken som blev intressant istället får du väl acceptera. det verkar ju dock som att det intresset börjar svalna nu.

kanske blir du så småningom intresserad av fotograferandet igen ( mer än det rent tekniska kring det). då kanske du söker dig till olika utställningar, börjar kika på bilder här på sidan och så tar intresset liv igen. tror mer på det än att du ska "försöka bli intresserad igen" om du fattar vad jag menar. då är man ju liksom inte mottaglig ändå om inte lusten finns där från början.

Ta fram eller skaffa en enkel liten kompaktkamera, ingen zoom, inga inställningar. Lås in alla annan fotoutrustning och ge nycklen till en person som du kan lita på(att dom inte ger dig nycklen hur du än tjatar). Ut och fotografera allt möjligt med denna enkla kamera under 1-2 veckors tid och snart kommer du att inse att det är inte verktygen som gör jobbet. Bestäm dig för att du skall göra av med film(er) Detta kan behöva upprepas med jämna mellanrum. Lämna gärna in filmerna på sådana ställen som ger dig en ny film varje gång så kan man inte skylla på att filmen är slut (oj .. i min egen väska ligger visst 9 sådana "gratis" filmer) blir kanske att följa mitt eget råd :)

vad jag menar är att om du inte vill att tekniknörden ska bestämma så är det ju egentligen inte lämpligare att "kraven" ska bestämma heller, för det låter ju inte som du är så jättesugen på att fota? just nu. mer att du känner att du borde typ göra det.

gör nåt annat tillsvidare och finns där ett intresse nånstans så blåser det upp igen när tekniknörden tröttnat:)

Du kanske har kommit till insikt om att du egentligen saknar talang för fotografi?

Skämt åsido, problemet kanske är djupare, du kanske är en sk Measurbator. Då spelar det nog ingen vad du sysslar med. Om du som Anna föreslår gör något annat, t.ex. börjar med långfärdsskridskor så kanske du står där med det allra senaste och undrar om du ändå inte skulle behöva nya skridskor för att kunna åka.

Först bör du nog ställa en korrekt diagnos så att du kan sätta in en adekvat behandling.

Senast ändrad:
Jag känner igen mig till viss del i det du skriver.
Jag har varit prylgalen i _många_ år, och visst är DSLRerna kul prylar?

I min erfarenhet så drivs folk som du och jag av att lära sig nya saker och utvecklas, och att läsa specar och recensioner är ett enkelt sätt att lära sig på och utvecklas..
Kan det vara så att du är lite "feg", och inte vågar plocka upp huset, knäppa av lite bilder och se att resultatet inte mäter upp till dina tekniska kunskaper ?

För att fixa mig själv (nästan helt botad nu), så har jag börjat hålla små oorganiserade mini-kurser för andra. Lära dem hur man hanterar sin kompaktkamera och tar bra bilder med dem. Det hjälper dig gå "back to basics", och samtidigt jobba med mindre avancerade prylar.
Jag märkte iallafall att jag tog värdelösa bilder med kompaktkamera, men efter lite tid så utvecklade jag mig där också, och tar hyffsade bilder där också.

När jag fotar för mig själv så ligger min 35mm alltid i väskan med mig och alla bilder som jag tycker är värda att verkligen sparas på, de tar jag om med 35mm-kameran, så kan jag testa mig själv på hur duktig jag är med en mindre avancerad kamera (Analog EOS 300).

Nåja, det är mina erfarenheter iallafall.

/James

Bejaka bejaka bejaka!

Varför skulle ditt fotointresse vara mindre värt bara för att det är riktat mot tekniken istället för bilderna? Tänk bara på alla trainspotters och planespotters och fågelskådare... dom tittar på objektet för sin fascination, dom gör inget med det. Det är kul med teknik! (Alltså, fåglar kanske inte är teknik, men du hajar.)

Intresset för att plåta återkommer, när du känner inspiration. Bilder man tar bara för att ta bilder blir sällan speciellt lyckade, och då går man hem misslynt och trycker ner grejerna i lådan igen, och så blir det spec-surfande av alltihopa igen :)

Hej!
Tack för alla svar, mycket att fundera på! Att jag är en typ av measurebator ligger det nog en del i...samtidigt tycker jag verkligen att det är ROLIGT att stå i mörkrummet, man får aldrig tummen ur bara och då slutar det med att man sitter och läser i forumet istället ;) Kan också bero lite på att man tror att man kan så mycket om det mesta vad gäller fotografi (teoretiskt) och sedan när resultaten i praktiken inte blir så överväldigande så tappar man kanske lusten lite. Än en gång, tack för alla tankeställare!

Mvh
David

Håller med Bengt här

Du kanske inte ska syssla så mycket med själva fotograferandet i sig. Det kanske är din grej att kunna en massa om prylarna istället, så personer som jag (som är mycket lite intresserad av det tekniska) kan vända mig till dig när jag undrar över något! :)

/Joakim

Rikard skrev:
Ta fram eller skaffa en enkel liten kompaktkamera, ingen zoom, inga inställningar.

Rickards förslag är inte dumt alls.

Den kände svenska fotografern Densise Grünstein led av samma problem under 80-talet. Hon kände sig låst av tekniken och kravet på perfektion. Hon fick rådet av en känd amerikansk fotograf (kommer inte ihåg om det var Avedon) att skaffa en kamera där inte kunde påverka nått och sen bara gå ut och se, sikta och trycka av.

Hon skaffade sig en Diana mellanformatskamera med plastlins (ungefär som en Holga) och har tagit många fantastiska bilder med den. Sen har hon skaffat sig flera sådana.

D76 skrev:
Hej!

Så hjälp mig, snälla! Hur ska jag göra för att återfå mitt intresse för FOTOGRAFI och inte låta tekniknörden inom mig bestämma?

Du kanske är en "periodare"som jag. :)

Mitt råd:Häng på dig en kamera och gå ut och ta bilder.

/ Hasse

D76 skrev:
Så hjälp mig, snälla! Hur ska jag göra för att återfå mitt intresse för FOTOGRAFI

Jag har befunnit mig i precis samma situation som du många gånger. Det är lite som att vara intresserad av kärlek, men inte ha någon att älska.

Jag tror att problemet kan vara att du är för intresserad av fotografi - kanske mer intresserad av själva fotografin än av berättelserna, känslorna och intrycken som fotografierna ska förmedla?

Välj ett ämne för din fotografering som intresserar dig utöver det rent bildmässiga.

Sätt upp mål för bilderna - kanske ett album eller en affisch med ett bildmontage. Eller några webbsidor.

Skaffa dig en publik, om det så bara är en person. Någon som är intresserad inte av bilderna i sig, utan av deras innehåll.

Min erfarenhet är att när man slutar fotografera enbart för sig själv och andra fotografer så brukar det lossna. När man tar bilder för att berätta någonting.

Så mitt råd är tvärtemot Hassans. Lägg kameran åt sidan och fundera över vad du verkligen skulle vilja berätta om och för vem eller vilka. Sen kan du ge dig ut och plåta, när du har en vision av vad du vill med dina bilder.

Även jag tenderar falla in i samma tankar som du. När jag "sviktar" brukar jag göra en sökning bland bilderna här på fotosidan. Välj att kolla bara på bilder tagna med ungefär samma utrustning som du har och kolla bara på de bilder som fått bäst betyg. Då inser man ganska snabbt att fotografi inte handlar om utrusting! Det är bra för att överbevisa sig själv att det verkligen går att göra underverk med den minst kompaktkamera.
Genom att titta på andras bilder ser man också snabbt att det alltid är bra väder för fotografering! Ljuset är alltid perfekt, bara man vet vad man skall göra av det... Jag brukar kolla på bilder från mitt närområde för att finna idér på bra fotoplatser och möjligheter. Fotosidans galleri är onekligen en bra motor för fotointresset.

//

David!
Du är inne på helt rätt spår, i dina funderingar!
Eftertanke, ger alltid en bättre nyans på allt man gör, det gäller inte bara fotografering!
Var kritisk i din konsumtion!
De foto amatörer som köper prylar, utan eftertanke, till slut är utrustningen så stor att en yrkesfotograf skulle skaka på huvudet!
Jag känner sedan många år flera yrkesfotografer, som privat har fullständigt minimerat sin utrustning, endast en kamera med ett favoritobjektiv, det är allt!
Det är nämligen så att mängden tillbehör inte automatiskt ger dig bättre bilder, blir bättre fotograf!
Du kan bättre täcka alla möjliga områden, med olika tillbehör, men samtidigt krävs det MYCKET MERA AV DIG SJÄLV, DU MÅSTE LÄRA DIG ATT BEHÄRSKA DET DU HAR TILL FULLO!
Den bästa fotografen är den som kan utnyttja sin utrustning, när den är minimal, endast em kamera och ett objektiv!
Åtminstone är betydligt enklare, ha-ha!
Ta fotografin som en fantastiskt trevlig hobby, du har bilder att glädjas över, i många många år!
Skapar av egen vilja, nästan utan andras tycken och smak!
Yrkesfotografen har helt andra referenser, ont om tid, behöver oftast inte betala själv för sin utrustning, kvalitéts krav över amatörfotografen, behandlar utrustningen betydligt tuffare än normal amatören, för att ta några exempel.
Tuff bransch, men mycket stimulerande och kreativ!

Re: Re: Fast i teknikträsket...

gors skrev:
Jag tror att problemet kan vara att du är för intresserad av fotografi - kanske mer intresserad av själva fotografin än av berättelserna, känslorna och intrycken som fotografierna ska förmedla?

Hrmm. Intressant. Jag har nog kännt så ibland. Haft en stark lust att fotografera, men inte vetad vad eller vad jag ska berätta.
Ofta har då lösningen varit att hänga en kamera på axeln och ge sig ut på stan och antingen gå sig trött eller hitta nått som gör sig på bild. Inte sällan har jag knäppt och allt blivit skräp - men lika ofta har jag funnit något intressant.
Jag känner att jag måste tillåta mig själv att misslyckas med mina egna bilder ibland.

Att ha en idé, ett projekt är en välsignelse. Det underlättar mycket, utvecklar och leder en på rätt väg - framåt. Att känna efter och hitta en idé är inte fel. Säk gär inspiration utanför fotografin.

ANNONS
Götaplatsens Foto